Ga naar content

Bankpasfraude

Op maandag 3 juni ontving een 33-jarige vrouw uit Utrecht een alert-sms van haar bank waarin stond dat haar betaalpas was verouderd en binnen enkele dagen kwam te vervallen. Via een link in de sms kon zij gratis een nieuwe betaalpas aanvragen en op die manier blokkade van haar bankrekening voorkomen.

Heeft u een tip over deze zaak?

Laat het ons weten via het tipformulier.

Omschrijving

De volgende dag toetste het slachtoffer op haar computer de link uit het smsje in en kwam op de website van haar bank die zij herkende als de site waar zij online bankzaken op doet. Op de site stond inderdaad dat haar bankpas verouderd was, deze doorgeknipt moest worden en naar een depot gestuurd moest worden. Vervolgens moest zij via een digitaal formulier haar pincode invullen, wat zij deed.

Op woensdag 5 juni ontving zij weer een sms van de bank en hier stond in; "U heeft zojuist een toestel geregistreerd voor online diensten. Herkent u dit niet? Bel dan de helpdesk.

Dit vertrouwde het slachtoffer niet omdat zij geen toestel had geregistreerd en belde toen met de bank. Een medewerker vertelde haar dat de smsjes niet van hen afkomstig waren, dat zij was opgelicht en blokkeerde direct haar rekening.

Op 5 juni bleek echter al 1510 euro van haar rekening gepind te zijn bij een pinautomaat in Alkmaar. Ook kreeg zij een aanvullende brief van de bank waarin stond dat de fraudeurs in bezit zijn gekomen van haar bankpas en pincode, zij de app internetbankieren hebben gedownload met haar gegevens, er verschillende bedragen zijn gestorneerd, het pinlimiet is verhoogd en dus 1510 is opgenomen in Alkmaar.

Op beelden is een man te zien die pint met de bankpas van de vrouw. Herkent u de man op de beelden? Neem dan contact op met de politie via 0900-8844. Anoniem kan ook via 0800-7000.

Afbeeldingen

Locatie

Kaartbediening
Zoombediening