Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Hoe herken ik een oplichter van bankhelpdeskfraude?

Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze bedreven in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank. Dat gebeurt telefonisch of ook via de mail. Ze zetten slachtoffers onder druk en vragen het slachtoffer zelf handelingen uit te voeren. Een echte bank kan zelf rekeningen blokkeren en zal nooit vragen om snel te handelen of pincodes te geven.

Kenmerken van oplichting bij bankhelpdeskfraude

De bank vraagt u nooit om:

  • uw beveiligingscodes
  • uw pas op te sturen of af te geven
  • geld over te maken
  • via een link direct in te loggen in Mobiel of Internet Bankieren
  • via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
  • bepaalde software of apps te instaleren anders dan de normale bankieren-app
  • uw apparaat af te geven. 

Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.