Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Hoe herken ik telefonische oplichting?

Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze bedreven in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank of als een andere instantie. Dat gebeurt telefonisch of ook via de mail. Ze zetten slachtoffers onder druk en vragen het slachtoffer zelf handelingen uit te voeren.

Wat er uiteindelijk aan de telefoon gezegd wordt, is wisselend:

  • Uw BSN-nummer wordt misbruikt, of:
  • Er loopt een arrestatiebevel tegen u, of:
  • U maakt onderdeel uit van criminele activiteiten zoals drugshandel en witwassen

Hierna wordt u verzocht het cijfer 1 in te toetsen om te worden doorverbonden met een agent. De agent vraagt u vervolgens uw identiteit te verifiëren aan de hand van gegevens. Dit raden wij uiteraard af. Vervolgens wordt soms gezegd dat u uw geld moet ‘veiligstellen’ door het over te maken naar een bepaald rekeningnummer. Ook dit raden wij af aangezien u dit geld dan kwijt bent.

Kenmerken van oplichting bij bankhelpdeskfraude

Instanties vragen u telefonisch nooit om:

  • uw beveiligingscodes
  • een app te downloaden
  • uw pas op te sturen of af te geven
  • geld over te maken
  • via een link direct in te loggen in Mobiel of Internet Bankieren
  • via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
  • bepaalde software of apps te instaleren anders dan de normale bankieren-app
  • uw apparaat af te geven. 

Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.