Ga naar content

Twee keer zo hard als toegestaan in de bebouwde kom

Laatste update:

Bergen - Tijdens een snelheidscontrole op de Landweg heeft de politie maandagochtend het rijbewijs ingevorderd van een automobilist die 105 km per uur reed bij een toegestane snelheidslimiet van 50 km per uur.

Een motoragent zette de hardrijder aan de kant nadat de snelheid met een lasergun was gemeten. De man verklaarde haast te hebben. Hij is zijn rijbewijs ten minste enkele maanden kwijt. De officier van justitie zal de zaak verder afhandelen.
Dubbele snelheid? Bijna vier keer de remweg!
De remweg van een auto is bij 50 km per uur 19 meter en bij 100 km per uur is dat al 74 meter. Maar de remweg is nog niet de stopafstand. Om de stopafstand te berekenen, tel je de afstand erbij die je in de ‘schrikseconde’ aflegt.
Wanneer je 50 km/uur rijdt, dan leg je iedere seconde 14 meter af. 100 km/uur staat gelijk aan 28 meter per seconde. Na die ene reactieseconde begin je pas met remmen. Kortom; je legt heel wat meters af voor je daadwerkelijk stilstaat. Bij 50 km/uur ben je zo 32 meter verder en bij 100 km/uur zelfs ruim 100 meter.

Zelfs als je maar 35 km/uur rijdt, heb je al zo'n 16 meter nodig om tot stilstand te komen. Immers, tijdens je reactieseconde leg je al 10 meter af en dan heeft je auto nog een paar meter nodig om tot stilstand te komen. Dit geldt voor een alerte bestuuder en bij normaal wegdek en goed weer; bij slecht wegdek en slechte weersomstandigheden duurt het langer voor je stilstaat.
Een paar kilometer te hard rijden lijkt onschuldig, maar het verhoogt de kans op een ongeluk met letsel of een dodelijke afloop aanzienlijk. Als iedereen zich aan de snelheidslimiet houdt, hebben we in Nederland een kwart minder gewonden in het verkeer.

Klik hier voor meer informatie over remweg en stopafstand: