Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Bezorgdienst helpt bij zoeken langdurig vermisten

Laatst gewijzigd op:

Amsterdam - ​​​​​​​Berzorgdienst Deliveroo en de politie starten vandaag 30 april de campagne ‘Ride to Find’. Bezorgers zullen in Amsterdam, Den Haag, Breda en Nijmegen een maand lang maaltijden bezorgen met een verdwijningsposter op hun bezorgtas. De politie hoopt hiermee waardevolle tips binnen te krijgen over vier langdurig vermiste personen.

Een maaltijdbezorger op de scooter, met een vermissingsposter op zijn rugzak

De maand mei is ‘Mis je mei?’-maand in Nederland, bedoeld om vermissingszaken extra aandacht te geven. Dat is meteen het startpunt waarop ongeveer 100 Deliveroo-koeriers met een aangepaste bezorgtas rondrijden in de vier steden. Vele mensen zullen op die manier oog in oog komen te staan met een van de vier personen die langdurig vermist zijn. De verdwijningsposters worden ook via sociale media gedeeld om de actie nationale aandacht te geven.

Onzekerheid

Met het initiatief van Deliveroo hoopt de politie aanwijzingen te krijgen over de vijf vermissingen. Aandacht voor vermisten, hoelang ze ook weg zijn, blijft belangrijk. Landelijk Bureau Vermiste Personen-medewerker Neeltje Wagenaar: ‘Elke aandacht die er voor vermisten is, helpt. Al was het maar troost die familie kan putten uit het zoekwerk van de politie. Het ergste voor achterblijvers is het niet weten waar hun dierbare is. Zeker als vermissingen lang duren, zitten achterblijvers in constante onwetendheid en onzekerheid. We hopen dat deze actie met Deliveroo informatie oplevert die uiteindelijk tot duidelijkheid over één of meer vermisten leidt.’

Enthousiast

‘Deliveroo-koeriers reageerden enthousiast op de mogelijkheid om bij te dragen aan deze actie. Door de bezorgtassen met verdwijningsposters tijdens hun werk te gebruiken, ondersteunen zij een belangrijk doel’, aldus Stijn Verstijnen, directeur Nederland bij de bezorgdienst. ‘We hopen dat onze campagne zal bijdragen aan het herenigen van de vermiste personen met hun naasten, en dat het anderen bewust maakt van vermissingszaken en wat zij kunnen doen om bij te dragen.’

Ook in Engeland en België

Het is de eerste keer dat deze samenwerking plaatsvindt in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk zorgde eenzelfde campagne, met de organisatie Missing People, in december 2018 voor een mediahype. Daar werden drie vermiste personen gevonden tijdens de campagne. Ook in België is aandacht geweest voor de Ride to Find-campagne in januari van dit jaar. Daar werd aandacht gevraagd voor vermiste kinderen via de organisatie Child Focus.

De vier langdurig vermiste personen

Het gaat om:

  • James Patrick Grealis, 35 jaar en vermist uit Breda sinds 23 oktober 2008;
  • Bas Rossen, 63 jaar en vermist uit Breda sinds 15 januari 2017;
  • Jeroen de Wit, 32 jaar en vermist uit Leimuiden sinds 18 februari 2018;
  • Sidney Lute, 21 jaar oud en vermist uit Assendelft sinds 2 november 2016;

Contactgegevens vermiste personen

Via de bezorgtassen wordt het publiek de komende maand gevraagd informatie aan te dragen over vier zaken via het telefoonnummer 0900-8844 dat 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar is.