Ga naar content

Bezorgdienst helpt bij zoeken langdurig vermisten

Laatste update:

Amsterdam - ​​​​​​​Berzorgdienst Deliveroo en de politie starten vandaag 30 april de campagne ‘Ride to Find’. Bezorgers zullen in Amsterdam, Den Haag, Breda en Nijmegen een maand lang maaltijden bezorgen met een verdwijningsposter op hun bezorgtas. De politie hoopt hiermee waardevolle tips binnen te krijgen over vijf langdurig vermiste personen.

Een maaltijdbezorger op de scooter, met een vermissingsposter op zijn rugzak

De maand mei is ‘Mis je mei?’-maand in Nederland, bedoeld om vermissingszaken extra aandacht te geven. Dat is meteen het startpunt waarop ongeveer 100 Deliveroo-koeriers met een aangepaste bezorgtas rondrijden in de vier steden. Vele mensen zullen op die manier oog in oog komen te staan met een van de vijf personen die langdurig vermist zijn. De verdwijningsposters worden ook via sociale media gedeeld om de actie nationale aandacht te geven.
Bezorger met vermiste Sidney Lute op zijn rugtas

Onzekerheid

Met het initiatief van Deliveroo hoopt de politie aanwijzingen te krijgen over de vijf vermissingen. Aandacht voor vermisten, hoelang ze ook weg zijn, blijft belangrijk. Landelijk Bureau Vermiste Personen-medewerker Neeltje Wagenaar: ‘Elke aandacht die er voor vermisten is, helpt. Al was het maar troost die familie kan putten uit het zoekwerk van de politie. Het ergste voor achterblijvers is het niet weten waar hun dierbare is. Zeker als vermissingen lang duren, zitten achterblijvers in constante onwetendheid en onzekerheid. We hopen dat deze actie met Deliveroo informatie oplevert die uiteindelijk tot duidelijkheid over één of meer vermisten leidt.’
Bezorgtas met vermissingsposter

Enthousiast

‘Deliveroo-koeriers reageerden enthousiast op de mogelijkheid om bij te dragen aan deze actie. Door de bezorgtassen met verdwijningsposters tijdens hun werk te gebruiken, ondersteunen zij een belangrijk doel’, aldus Stijn Verstijnen, directeur Nederland bij de bezorgdienst. ‘We hopen dat onze campagne zal bijdragen aan het herenigen van de vermiste personen met hun naasten, en dat het anderen bewust maakt van vermissingszaken en wat zij kunnen doen om bij te dragen.’

Ook in Engeland en België

Het is de eerste keer dat deze samenwerking plaatsvindt in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk zorgde eenzelfde campagne, met de organisatie Missing People, in december 2018 voor een mediahype. Daar werden drie vermiste personen gevonden tijdens de campagne. Ook in België is aandacht geweest voor de Ride to Find-campagne in januari van dit jaar. Daar werd aandacht gevraagd voor vermiste kinderen via de organisatie Child Focus.

De vijf langdurig vermiste personen

Het gaat om:

Contactgegevens vermiste personen

Via de bezorgtassen wordt het publiek de komende maand gevraagd informatie aan te dragen over vijf zaken via het telefoonnummer 0900-8844 dat 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar is.