Ga naar content

Als de CEO van huis is...

Laatste update:

Nederland - Het schadebedrag door CEO-fraude heeft in 2018 wereldwijd de 1,25 miljard dollar gepasseerd, zo stelt de FBI. CEO-fraude komt ook in Nederland steeds vaker voor; steeds meer bedrijven of organisaties worden slachtoffer van zogenoemde ‘business email compromise’, waaronder ook CEO-fraude valt.

CEO-fraude

CEO-fraude start meestal met een valse e-mail, uit naam van een directeur of bestuurder (een CEO) van de organisatie. In de mail vraagt deze persoon een financieel of administratief medewerker om met spoed een groot geldbedrag over te maken, meestal naar het buitenland. Als de medewerker het niet vertrouwt, kan er ook nog een telefoongesprek volgen. Hierin probeert de crimineel druk uit te oefenen om de betaling door te zetten. Alle correspondentie lijkt zo echt, dat de medewerker te goeder trouw het gevraagde bedrag overmaakt.

BEC-fraudes

Deze CEO-fraude is een van de zogenoemde BEC-fraudes, wat staat voor ‘business email compromise’. Dit is een verzamelnaam voor vormen van criminaliteit waarbij het mailverkeer van bedrijven wordt gemanipuleerd om geld te laten overmaken naar rekeningen van de crimineel. Meer hierover kunt u lezen op de themapagina op politie.nl. Op deze pagina vindt u ook tips om te voorkomen dat uw bedrijf slachtoffer wordt van cybercriminelen.

Toename in vakantieperiode

‘De doelgroep van de criminelen verschilt van stichtingen tot en met beursgenoteerde bedrijven’, zegt Frank Schilderman, cyberspecialist binnen de politie-eenheid Den Haag. In vakantieperiodes kent deze fraudevorm een piek. ‘Een mogelijke reden hiervoor is dat bedrijven vooral tijdens de zomervakantie op minimale sterkte werken en vaste mensen worden vervangen door tijdelijke werknemers. Daarnaast is tijdens de vakantieperiode ook de CEO vaak weg. Dit maakt het voor criminelen makkelijker om succesvol toe te slaan.’

Terughoudend met melden

‘Wij merken dat bedrijven terughoudend zijn met melding en aangifte doen van CEO-fraude, maar zien het aantal meldingen wel stijgen’, zegt Frank. ‘Dat bedrijven niet altijd aangifte doen, heeft verschillende oorzaken, zoals de angst voor imagoschade, stelt Frank. ‘Maar om goed zicht te krijgen op de grootte van dit probleem en hierop actief een aanpak te kunnen maken, is het wel heel belangrijk dat bedrijven melding maken of aangifte doen.’

Cybercrimeteam van start

In september start binnen de politie Den Haag een cybercrimeteam, dat gespecialiseerd is in CEO-fraude. Zij delen hun kennis op dit gebied met de cybercrimeteams van andere eenheden.

Hier is een YouTube-video ingesloten. Deze kan niet getoond worden omdat u geen cookies accepteert. U kunt de video ook bekijken op http://www.youtube.com/watch?v=-QMfU8k06C8