Ga naar content

Echtpaar raakt duizenden euro's kwijt aan oplichter

Laatste update:

Middelburg - Het Cyberteam van politie Zeeland-West-Brabant onderzoekt een zaak van fraude waarbij een echtpaar in Zeeland ongeveer 10.000 euro is kwijtgeraakt. Het gaat om een vorm van oplichting waarbij iemand zich uitgaf voor een medewerker van een bank.

De slachtoffers werden afgelopen maandag (10 februari 2020) gebeld door iemand die zich uitgaf voor een medewerker van de bank waarbij zij klant zijn. Het telefoontje kwam vertrouwelijk over, omdat de beller een telefoonnummer meezond bij zijn telefoontje dat ook daadwerkelijk van de klantenservice van de bank was. De ‘medewerker’ gaf aan dat hij het echtpaar belde omdat er een verdachte transactie zou worden gedaan van ongeveer drieduizend euro.

Trap er niet in!

De slachtoffers vertelden de ‘medewerker’ dat dit geen overschrijving was waar zij toestemming voor hadden gegeven. Hierop kregen zij te horen dat hun rekening dan mogelijk gehackt zou zijn en de ‘medewerker’ gaf hen het advies om hun geld veilig op een speciale kluisrekening te zetten. Die kluisrekening zou gekoppeld zijn aan een andere bank dan de bank waar zij zelf klant waren. Toen het echtpaar aangaf dat ze dat wel vreemd vonden zei de ‘medewerker’ dat dit een nieuwe werkwijze was tussen verschillende banken. Na het overmaken van het geld zouden de slachtoffers een code krijgen waarmee zij toegang zouden houden tot hun geld. Toen het geld was overgemaakt, in dit geval ongeveer tienduizend euro, en het tijd was om de code te verkrijgen, werd de verbinding verbroken.

De slachtoffers hebben meteen met hun bank gebeld. Die heeft navraag gedaan bij de andere bankinstantie, maar toen bleek dat het geld inmiddels spoorloos verdwenen was. Het echtpaar heeft toen meteen aangifte gedaan bij de politie.

'Gespoofd telefoonnummer'

Wat hier is gebeurd is vermoedelijk dat het echtpaar is gebeld met een zogenoemd ‘gespoofd telefoonnummer’. Een oplichter kan dan, via een computerprogramma, zijn eigen nummer afschermen en als beller-ID (de naam en nummer dat je in je scherm ziet staan wanneer je een telefoontje krijgt) een bepaald telefoonnummer meesturen, zodat mensen denken dat ze gebeld worden door, in dit geval, de klantenservice van een bepaalde bank. Het lijkt dan of de bank belt, maar dat is niet zo.

De politie waarschuwt voor dergelijke telefoontjes. Het advies dat we geven is om altijd contact op te nemen met uw bank voor u in dergelijke praktijken meegaat. De bank doet namelijk nooit dergelijke voorstellen. Het kan wel voorkomen dat uw bank u belt als er een verdachte transactie te gebeuren staat. Dan deelt de bank mede dat uw rekening geblokkeerd wordt. Maar de bank vraagt u nooit om hier verder zelf handelingen in te verrichten en zéker niet om geld over te maken naar een kluisrekening. Wanneer dit u ook is overkomen doe dan aangifte bij de politie.