Ga naar content

Harderwijkse agent is tweetal te slim af

Laatste update:

Harderwijk - Een agent uit Harderwijk is twee verdachten van oplichting te slim af geweest. Vrijdag 29 januari belde een man uit Harderwijk met de politie. Hij had al zijn bankgegevens gedeeld in een mail naar de ‘bank’. Daarop kreeg de man een reactie, zijn nieuwe pinpas zou worden opgestuurd en de oude pas zou worden opgehaald door iemand van een pakketdienst. Toen gingen de alarmbellen af bij de man uit Harderwijk en belde de politie. Door zijn snelle handelen en een list van de betrokken agent, werden twee mannen aangehouden voor bankpasfraude.

Terwijl de verdachten nog onderweg waren om de bankpas op te halen, wachtte de gealarmeerde agent in de woning van het slachtoffer.

Rond het afgesproken tijdstip kwam de verdachte ‘pakketbezorger’, gekleed in een jas van de pakketdienst, de pas ophalen. Zoals afgesproken zou het slachtoffer de verdachte binnenlaten. Eenmaal binnen was het aan de agent om de verdachte, een man van 20 uit Zwolle, aan te houden.

Tweede verdachte

Het was duidelijk dat de verdachte gebracht was door een medeverdachte die verderop zat te wachten in een auto. Na de aanhouding van de eerste verdachte, trok de agent de jas van de pakketdienst aan. Met een mondkapje op liep hij naar de auto, waar de tweede verdachte in de veronderstelling was dat zijn handlanger terugkwam met de buit. Echter in plaats van een pinpas waar ze geld mee zouden kunnen opnemen, stond hem een andere verrassing te wachten: onze agent!

Korte achtervolging

De verdachte in de auto wist zich los te rukken, na een korte achtervolging werd de verdachte alsnog ingerekend door inmiddels aanwezige versterking. Tijdens de vlucht gooide de verdachte een mobiele telefoon van zich af, deze is in beslaggenomen. In het onderzoek is ook beslag gelegd op een laptop, meerdere telefoons en een bankkaart. Ook deze man, 23 jaar uit Lelystad, zit nog vast.

Phishing

Criminelen bedenken van alles om achter bankgegevens te komen. Ze sturen bijvoorbeeld een e-mail. In het bericht kan staan dat er iets mis is met uw bankgegevens of dat uw bankpas verouderd is en dat u gratis een nieuwe kunt aanvragen. Of dat deze op een bepaald tijdstip wordt opgehaald. Criminelen lokken u in een e-mail vervolgens naar een valse (bank)website. Deze lijkt op de echte website. Hier wordt u verzocht om uw inlognaam en wachtwoord in te voeren. Op deze manier krijgt de fraudeur de beschikking over uw bankgegevens. Jaarlijks worden honderden mensen op deze manier opgelicht. De politie waarschuwt dan ook: uw bank belt, mailt of sms’t nooit om een nieuwe pas aan te vragen. Een pas aanvragen gaat altijd via het kantoor of de app van uw bank.

 

Aangifte

Als u slachtoffer bent geworden van phishing, meldt dat dan altijd bij de bank en doe aangifte bij de politie.