Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Politie verduurzaamt stapsgewijs

Laatst gewijzigd op:

Nederland - De politie wil vanuit haar maatschappelijke positie actief bijdragen aan een duurzame samenleving, aan de rijksbrede doelen op het gebied van duurzaamheid en aan de klimaatdoelstellingen zoals die zijn vastgelegd in het Klimaatakkoord. De politie is nu bezig om zich te certificeren voor de CO₂-Prestatieladder. Met deze managementmethodiek kan de politie stapsgewijs en op een gestructureerde manier tot CO₂-reductie komen.

Agenten op fiets.

Duurzaamheid staat niet náást de kerntaken van de politie, het draagt er aan bij. Het is een strategisch thema waarin de politie vooruit kijkt en anticipeert op het toenemend maatschappelijk en ecologisch belang van duurzaamheid. Een duurzame samenleving is een veilige samenleving, daarom doet de politie ook op dit vlak een stap naar voren. Daar waar impact gemaakt kan worden zet de politie in op verduurzaming. Bijvoorbeeld als inkooporganisatie, met politievoertuigen en met de vele panden waar de politie eigenaar van is.

De CO₂-Prestatieladder is een gecertificeerde CO₂-managementmethodiek waarmee de politie stapsgewijs en op een gestructureerde manier tot CO₂-reducties kan komen. De politie brengt de CO₂-uitstoot in kaart, bepaalt de doelstellingen en maatregelen om de doelen te realiseren en belegt bijbehorende verantwoordelijkheden.

Wat wil de politie bereiken?

Conform het landelijk duurzaamheidsbeleid luidt de hoofddoelstelling van de politie: ‘Het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen met 49% in 2030 en met 95% in 2050, ten opzichte van het niveau van 1990.’

De politie heeft deze subdoelstellingen geformuleerd:

  1. In 2030 is de uitstoot van reisbewegingen van de politie met 49% gedaald ten opzichte van 2016. In 2050 is deze reductie 95%.
  2. In 2021 zijn de aanbestedingen voor voertuigen van de politie 38,5% hybride of 0-emissie, in 2026 is 38,5% 0-emissie.
  3. In 2030 is de uitstoot van huisvesting van de politie met 49% gedaald ten opzichte van 1990. In 2050 is deze reductie 95%.

Hoe gaat de politie deze doelen halen?

Er zijn maatregelen gedefinieerd om deze doelen te halen. Ten aanzien van het vervoer van de politie gaat het om:

  • elektrificeren van het wagenpark;
  • realiseren van laadinfrastructuur;
  • stimuleren van de fiets en deelauto’s.

Ten aanzien van de huisvesting van de politie:

  • afstoot van vastgoed voor 2030;
  • realiseren van nieuwbouw (energieneutraal of tenminste bijna energieneutraal);
  • renovatie van bestaande gebouwen om actief gericht werken te faciliteren;
  • energiemanagement, door efficienter en effectiever gebruik te maken van gebouwen;
  • inkoop van Nederlandse groene stroom.

Met het maatregelenpakket verwacht de politie 29,5 % CO₂-reductie te behalen in 2030 ten opzichte van 2018. Om de voortgang te meten wordt een monitoringssysteem ingericht en zal gekeken worden wat nodig is om de doelen te realiseren. Jaarlijks wordt de politie getoetst aan de hand van de eisen van de CO₂-Prestatieladder in een externe audit.

Jaarlijks wordt een CO2 voetafdruk opgesteld om de voortgang op de vermindering van de milieu-impact te monitoren. De CO2 voetafdruk van de politie is hieronder zichtbaar:

CO2 voetafdruk
CO2-voetafdruk
  • Vervoer en energieverbruik in huisvesting zijn samen goed voor meer dan 90% van de totale uitstoot van de politie. De rest van de uitstoot wordt veroorzaakt door onder andere voedsel en dranken, ICT en afvalverwerking.
  • De uitstoot door vervoer en energieverbruik van de politie was ongeveer 266 kton CO2-eq in 2021, waarvan de helft wordt veroorzaakt door uitstoot van het vervoer en de andere helft door de uitstoot van het energieverbruik in de huisvesting.
  • De CO2-reductie van 23% ten opzichte van 2018 is te verklaren door onder andere: minder dienstreizen ten gevolge van Covid-19 en door de verduurzaming van het vastgoed (afstoot, projecten en onderhoud).

Meer weten?

Ga naar de themapagina Duurzaamheid