Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Alles over betaalverzoekfraude (tikkiefraude)

"Zou je even 1 cent kunnen overmaken om je identiteit te verifiëren? Ik stuur je een Tikkie!"

Zo begint vaak betaalverzoekfraude. Het wordt ook wel Tikkiefraude genoemd, omdat de correspondentie over de verkoop vaak via WhatsApp verloopt. Maar het gebeurt ook via de chat op Marktplaats en Facebook. Of de crimineel stuurt een e-mail.

In alle gevallen verstuurt de crimineel een link. Hij vraagt u erop te klikken. Zogenaamd wil hij controleren of hij u kan vertrouwen. U hoeft slechts een heel klein bedrag – vaak één cent – over te maken. Wanneer het slachtoffer op deze link klikt, gaat het mis. De link leidt naar een valse website van de crimineel. Het is vaak een zorgvuldig nagemaakte bankomgeving. De crimineel kijkt mee hoe u uw inloggegevens van uw bankrekening intypt. Hij kent nu uw gegevens, kan zelf inloggen en het geld van uw rekening halen.

Strafbare feiten

Er kan onder andere sprake zijn van de strafbare feiten computervredebreuk (138ab Sr), oplichting en identiteitsfraude.

De aangifte

De politie zal bij de aangifte zoveel mogelijk feiten willen weten hoe de oplichting is gebeurd.

Chronologische volgorde

De politie zal het volledige verhaal zo compleet mogelijk willen verwerken. Hoe het contact is ontstaan. Hoe is het slachtoffer in contact gekomen met de dader? Vaak ontstaat het contact op een handelssite, soms ook via datingsites. Is er contact geweest naar aanleiding van een (Marktplaats) advertentie?Het advertentienummer van de advertentie is belangrijk.

De link waarop geklikt moest worden

Betaalverzoekfraude vindt plaats via een valse website. Vermeld altijd de volledige link naar deze website in de verklaring. Hoe bent u overgehaald om op de link te klikken? Ging het bijvoorbeeld om een (vals) Tikkie-verzoek, of een (valse) “gelijk oversteken” website?

De valse website

Wat zag u na het klikken op de link? Moest u bijvoorbeeld nog een bank kiezen? En hoe zag het betaalscherm eruit?  Welke stappen moest u op de valse website doorlopen? Welke gegevens heeft u ingevuld? Wat zag u nadat de stappen waren voltooid?

De transacties

Vermeld zo veel mogelijk informatie over transacties die na het verstekken van de gegevens hebben plaatsgevonden. Wie maken er allemaal gebruik van de bankrekening die is misbruikt? Naar welk bankrekeningnummer en tenaamgestelde zijn de transacties gegaan? Om wat voor bedrag gaat het, en in welke valuta?

Schade en impact

Heeft u contact gehad met de bank? Is bekend of de bank de schade zal vergoeden? Wat is het totale schadebedrag? Is er een referentienummer of contactpersoon bij de bank? Wat voor impact heeft dit voorval op u?

Video: Zo herkent u betaalverzoekfraude