Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Hoe bereik ik alarmnummer 112 als ik doof of slechthorend ben?

Mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken, kunnen de meldkamer via de app 112NL bereiken of met e-sms. De app is ook geschikt voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen. Wie de app downloadt, kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden dan bij een melding meegestuurd aan de meldkamer, zodat de centralisten beter en sneller kunnen helpen.

Chat met de meldkamer via 112NL app

Bent u doof of slechthorend, dan kunt u via uw smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. U kunt daarvoor ook de app Tolkcontact gebruiken. Dit kunt u ook doen als u een spraakbeperking heeft. De app is ook te gebruiken voor niet-spoedeisende zaken.

112 bereiken via sms

Slechthorenden en spraakbeperkten kunnen via sms contact zoeken met een meldkamer om een noodgeval te melden. Dit heet e-sms, wat staat voor ‘emergency-sms’. Om in een noodsituatie te kunnen sms’en naar 112, moet u zich eenmalig aanmelden bij 112. U meldt zich aan door het woord ‘aanmelden’ te sms’en naar 112.  De 112-centrale stuurt een sms terug om uw aanmelding te bevestigen. U bevestigt uw aanmelding door de woorden ‘aanmelden akkoord’ te sms’en naar 112. U krijgt een sms terug met het bericht dat uw aanmelding is gelukt. Vanaf dat moment blijft u aangemeld bij 112. U kunt vanaf dan sms’en naar 112. De 112-centrale antwoordt u dan ook via sms.