Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Hoe voorkom ik dat ik slachtoffer word van telefonische oplichting?

  • Laat een ‘bankmedewerker’, ‘agent’ of zogenaamde medewerker van een overheidsinstantie nooit uw geld overmaken naar een andere rekening. Doe dit ook niet zelf als de ‘medewerker’ dat aan u vraagt. Uw bank, de politie of een overheidsinstantie zal u namelijk nooit vragen om uw geld over te maken.
  • Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon hebt? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank, de politie of overheidsinstantie. Bel en vraag of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen. U kunt ook altijd uw bankkantoor of het politiebureau bezoeken en uw ervaring delen.
  • Deel nooit uw pin- en/of inlogcodes. Geef ook nooit uw bankpas af, ook niet wanneer deze doormidden is geknipt. De chip werkt dan nog waardoor oplichters geld kunnen pinnen.
  • Geef geen toegang tot uw computer aan medewerkers of agenten die u bellen en installeer geen software op hun verzoek.