Ik wil aangifte doen van telefonische helpdeskfraude (bank)
Voor het doen van aangifte van telefonische helpdeskfraude (bank) is er een aantal mogelijkheden. Welke vorm van aangifte het beste is, is afhankelijk van wat er gebeurd is.
Heeft iemand toegang verkregen tot uw bankrekening en/of computer (bijvoorbeeld door op afstand ’mee te kijken’)? Dan is er sprake van computervredebreuk. Of is er iemand die zich voordeed als medewerker van de bank bij u aan de deur geweest? In beide gevallen kunt u aangifte doen aan een politiebureau. Als u wilt kan er ook politie bij u ter plaatse komen. Zij kunnen zorgen voor de juiste ondersteuning en het (helpen bij het) veiligstellen van digitale sporen. Neem voor het doen van aangifte en/of het ter plaatse komen van politie contact met ons op.
Is er geen toegang geweest tot uw computer? Dan is er sprake van (poging) oplichting. U kunt hiervan online aangifte doen. Als u via internet aangifte doet en het rekeningnummer dat u probeert in te vullen wordt niet geaccepteerd, probeert u waarschijnlijk een zogeheten tussenrekening in te vullen. Dit zijn rekeningen die puur administratief door de banken gebruikt worden en dus niet van de mogelijke verdachte zijn. Het juiste rekeningnummer staat in de omschrijving van de transactie (op het rekeningafschrift), vaak samen met de naam van de echte rekeninghouder.
Voordat u aangifte doet is het van belang dat u alle benodigde gegevens bij de hand heeft. Hiervoor kunt u bijgevoegd formulier gebruiken.