Tips om bankphishing te voorkomen
Om te voorkomen dat u (nog een keer) slachtoffer wordt, hebben wij de volgende tips voor u:
- Reageer nooit op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of een pincode. Banken, creditcardmaatschappijen en bijvoorbeeld webshops vragen hier nooit om. Ontvangt u zo’n e-mail? Verwijder deze dan meteen.
Klik in geen geval op een link die in de e-mail staat - Krijgt u betaalverzoeken van onbekenden, klik deze dan niet aan.
- Stuur uw bankpas niet op. Uw bank zal hier nooit om vragen. Als u een nieuwe pas krijgt, dan vraagt de bank altijd om uw oude pas door te knippen en weg te gooien.
- Stuur ook nooit een kopie van uw identiteitsbewijs op. Criminelen kunnen uw Burgerservicenummer (BSN) gebruiken om een bankpas aan te vragen.
- Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens over de telefoon.
- Een koop via Markplaats of Facebook afwikkelen? Log dan in op uw eigen bankapp of de website van uw bank en doe daar de betaling.
Geef ook aan bij de koper dat u op deze manier betaalt. Vaak zal de fraudeur dan al afhaken en geen verdere actie ondernemen. - Vertrouwt u een link niet helemaal, check hem via de site checkjelinkje.nl.
- Wijzig uw wachtwoorden naar nieuwe, sterke en unieke wachtwoorden. Gebruik voor wachtwoorden bijvoorbeeld een onsamenhangende zin, die alleen u weet en/of gebruik een wachtwoordmanager.
- Wees er zeker van dat uw computer de laatste software- en beveiligingsupdates heeft gehad.