Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Veelgestelde vragen over het digitaal ondertekenen van een telefonische aangifte

Ik heb (nog) geen DigiD. Wat moet ik doen? 

Heeft u nog geen DigiD of is uw DigiD verlopen? U kunt via www.digid.nl uw DigiD aanvragen en activeren. Op www.rijksoverheid.nl vindt u algemene informatie over het aanvragen van uw DigiD.

Ik ben zelf niet in staat digitaal te ondertekenen. Mag ik iemand machtigen?

Nee, u kunt het proces-verbaal van uw aangifte alleen zelf ondertekenen. Lukt het niet via politie.nl/mijnpolitie? U kunt dan altijd een papieren versie ondertekenen. U kunt hier naar vragen bij de politie.

Ben ik verplicht het proces-verbaal te ondertekenen? 

Ja, u bent verplicht het proces-verbaal van uw aangifte te ondertekenen. Anders kunnen wij uw aangifte niet behandelen. Door uw ondertekening bevestigt u de inhoud van uw aangifte.

Ik heb mijn proces-verbaal digitaal ondertekend. En nu? 

Nadat u het proces-verbaal ondertekend heeft, kunnen wij een onderzoek starten naar het strafbare feit. U kunt het verloop van het onderzoek volgen op www.mijnslachtofferzaak.nl. Houd uw DigiD bij de hand.

Ik heb aangegeven dat ik niet akkoord ben met het proces-verbaal. En nu? 

Nadat u aangegeven heeft dat u niet akkoord bent met het proces-verbaal, nemen wij binnen tien werkdagen contact met u op.

Ik heb aangegeven mijn aangifte digitaal te willen ondertekenen, maar ik zie niets in Mijn Politie. Wat nu?

Wilt u het proces-verbaal van uw aangifte digitaal ondertekenen? Log met uw DigiD in op mijnpolitie, klik vervolgens op de knop ‘proces-verbaal ondertekenen’ en volg de stappen in het scherm. Staat uw aangifte er niet tussen? Neem contact op met de politie via 0900-8844.

Ik krijg een melding ‘Ondertekenverzoek afwijzing niet succesvol’. Wat moet ik doen? 

Probeer nog een keer het ondertekenverzoek af te wijzen. Blijft u de melding krijgen? Neem contact op met de politie via 0900 - 8844. Houd het nummer van uw proces-verbaal bij de hand. Dit kunt u vinden op uw proces-verbaal.

Ik heb mijn proces-verbaal digitaal ondertekend, kan ik nog steeds iets aanpassen? 

Na het ondertekenen van uw proces-verbaal kunt u niet zomaar aanpassingen doen. Dat is afhankelijk van de reden waarom u iets wilt aanpassen. Neem contact op met de politie via 0900 - 8844.

Ik heb het proces-verbaal niet op mijn computer opgeslagen. Waar kan ik deze terugvinden? 

U krijgt het proces-verbaal van uw aangifte eenmalig. U kunt het proces-verbaal opslaan of uitprinten wanneer u het open heeft staan op uw computer. Vaak kunt u het document op uw computer tijdelijk terugvinden in de map ‘Downloads’.

Ik heb het proces-verbaal digitaal ondertekend. Kan ik het ook met de hand ondertekenen?

Op het proces-verbaal van uw aangifte dat wij bewaren staat na elektronische ondertekening vermeld dat het document digitaal is ondertekend. Het document hoeft niet meer met de hand ondertekend te worden (het is een wens om minimaal een email met een bevestiging van ondertekening te versturen naar de aangever).

Er is een storing geweest. Ik zie mijn proces-verbaal niet meer staan. Wat moet ik doen?

Als er een storing is geweest, kan het erop lijken dat het ondertekenverzoek met het proces-verbaal van uw aangifte is verdwenen. U kunt dan het beste uw scherm verversen. In de meeste gevallen staat het proces-verbaal dan weer in het scherm. Het kan ook zijn dat uw proces-verbaal is verdwenen als de politiemedewerker het ondertekenverzoek heeft geweigerd of geannuleerd. In dat geval neemt de politiemedewerker contact met u op.