Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Wat moet ik doen als ik gedwongen word om een telefoonabonnement af te sluiten?

Ben jij op straat beroofd van je mobieltje of ID-kaart? En moest je om je spullen terug te krijgen met de dader mee naar een of meerdere telefoonwinkels om een of meer telefoonabonnementen op jouw naam af te sluiten? Dit gebeurt helaas steeds vaker. De dader neemt dan ook de nieuwe mobiel van je af en jij blijft met een duur abonnement zitten. Dit heet abonnementsfraude.

Wat kun je hier tegen doen?

  • Probeer in de winkel de aandacht van de verkoper te trekken en hem/haar mogelijk te vertellen dat je eigenlijk geen abonnement wil afsluiten en of hij/zij de politie direct wil bellen;
  • Probeer de route die je met de dader(s) gelopen hebt te onthouden. Dit maakt het makkelijker om camerabeelden later te bekijken;
  • Neem zo snel mogelijk na het afsluiten van het abonnement contact op met de telefoonprovider. Zeg wat er gebeurd is en laat het telefoonnummer blokkeren. Zo voorkom je verdere kosten;
  • Doe altijd aangifte doen bij de politie. Hiervoor maak je een afspraak op het dichtstbijzijnde politiebureau. Bel hiervoor 0900-8844.