Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Pas op voor louche loodgieters en dakdekkers

Gepubliceerd op:

Haarlem - Meldingen over malafide klussers die bewoners financieel een loer draaien. De politie krijgt ze regelmatig, met name na spoedklussen bij lekkage of stormschade. Met deze tips voorkomt u dat u het slachtoffer wordt van onbetrouwbare loodgieters of dakdekkers.

Politiepolo hangen op een rij

Na een stortbui begint het binnen te druppen. Of bij een doe-het-zelfklusje boort u per ongeluk door een verwarmingsbuis of waterleiding. Erg vervelend, maar het is helemaal zuur als u daarna ook nog eens voor honderden euro's wordt opgelicht. Dit overkwam een vrouw aan de Rijksstraatweg in Haarlem.

1800 euro voor een stuk folie
Lekkage via het dak deed haar op woensdag 6 april een snelservice bellen. Om 13.00 uur, een uur na haar telefoontje, arriveerden twee mannen in een witte bestelbus. Ze plakten een stuk folie rond een pijp op de zolder en wilden daar, na vijf kwartier bezig te zijn geweest, 1800 euro voor hebben. Omdat de vrouw dat niet direct volledig kon betalen vanwege haar paslimiet, werd de man boos en haalde de net geplaatste folie weer weg. Onderwijl had de echtgenote haar man gebeld die de politie alarmeerde. Deze hebben uiteindelijk een 26-jarige man uit Haarlem en een 33-jarige man uit Weesp aangehouden voor oplichting. Het onderzoek zet zich voort naar de praktijken van deze verdachten.      

Voorkom dat u wordt opgelicht
Bij lekkage of stormschade zoeken mensen vaak via internet naar een spoedservice. Maar let op: daar zitten oplichters tussen die van de nood van een ander een behoorlijke deugd voor zichzelf maken. Even een stukje dakleer op het dak branden of wat kit smeren tussen een ontluchtingspijp en het dak? Dit soort klussen, in minder dan twee uur geklaard, voor de som van tweeduizend euro zijn geen uitzondering.

Tips om dit soort praktijken te voorkomen zijn:

  • Zoek naar een bekend en gerenommeerd bedrijf uit uw omgeving;
  • Bekijk onafhankelijke recensies, doe navraag bij bekenden;
  • Vraag altijd een offerte voordat men met de werkzaamheden begint;
  • Veel bedrijven zijn lid van een brancheorganisatie met een beroepscode en geschillencommissie. Dit is een waarborg voor een eerlijke behandeling bij geschillen; 
  • Gebruik geen zogenaamd leadbedrijf dat uw melding doorzet, maar neem zelf direct contact op met een klusbedrijf.

2022066443