Vier aanhoudingen in onderzoek naar phishing en bankhelpdeskfraude

Het Cybercrimeteam van Rotterdam heeft dinsdag 27 februari vier mannen aangehouden in een onderzoek naar phishing en bankhelpdeskfraude. Zij hielden zich op grote schaal bezig met deze oplichting. De politie kwam de mannen op het spoor na onderzoek naar gegevens uit het grote internationale cybercrimeonderzoek ‘Operation Cookiemonster’ van afgelopen jaar.

Iedereen kent de mailtjes, whatsappjes of telefoontjes van oplichters. Maar soms zijn ze niet van echt te onderscheiden. “Mensen worden slachtoffer van geraffineerde acties van criminelen. Het gaat al lang niet meer om de tiener op de donkere zolderkamer achter z’n computer. Het gaat om organisaties met grote verdienmodellen, waar tienduizenden mensen jaarlijks slachtoffer van worden. En die slachtoffers? Hun leven ligt op z’n minst op de kop, maar het voelt vaker alsof hun leven compleet verwoest is”, aldus Ruben van Well, Accountmanager Publiek Private Samenwerking bij het Cybercrimeteam van Rotterdam. “Het is goed dat we deze mannen hebben aangehouden. Dat is namelijk waar we als cybercrimeteam naar streven – impactvolle cybercrime bestrijden. Criminelen die op deze manier veel slachtoffers maken (en achterlaten), mogen niet ongestraft blijven. Linksom of rechtsom pakken we ze”, zegt Ruben.

Bijzondere aanhoudingen
De aangehouden mannen zijn 23, 26, 29 en 30 jaar oud en komen uit Almere, Huizen en Amersfoort. De 26-jarige man wordt ervan verdacht een coördinerende functie te hebben gehad. Hij richtte de service in en zorgde dat anderen daadwerkelijk mensen konden oplichten. De andere twee worden verdacht van de uitvoering van de oplichtende praktijken. Deze verdachten zijn inmiddels aangehouden, maar meer aanhoudingen worden niet uitgesloten. Het onderzoek is nog in volle gang. De 23-jarige is in 2021 ook al aangehouden in een onderzoek naar bankhelpdeskfraude, maar was momenteel op vrije voeten op voorwaarde dat hij zich aan een aantal afspraken hield. In maart moest hij sowieso voorkomen voor de zaak uit 2021.

Aangifte doen
In één van de actieve phishingcampagnes werd misbruik gemaakt van websites, waarop gebruikers moeten inloggen. Deze websites werden namelijk nagemaakt en waren haast niet van echt te onderscheiden. Je wordt dan ook echt in de val gelokt door de gehaaide criminelen die zich hiermee bezighouden.

Van één aangever is ruim 33.000 euro gestolen, maar er zijn ongetwijfeld veel meer slachtoffers van deze phishingcampagne, die zich mogelijk nog niet hebben gemeld. Door cyberschaamte of angst voor imagoschade wordt vaak geen aangifte gedaan, maar aangifte doen, is essentieel. Het helpt om de geleden schade zoveel mogelijk te beperken, nieuwe slachtoffers te voorkomen en criminelen op te sporen. Hoe je aangifte doet en verder moet handelen, is te vinden op de politie.nl. Ook als je al een tijdje geleden slachtoffer bent geworden, heeft aangifte doen echt nut.

Doorzoekingen
Bij de doorzoekingen zijn grote hoeveelheden geld, sierraden, horloges, grote hoeveelheden luxe/designerkleding en schoenen en een auto inbeslaggenomen. "Laat dit ook een waarschuwing zijn voor de criminelen die zich hiermee bezighouden. Je wordt niet alleen aangehouden, maar ook je waardevolle spullen worden afgenomen om slachtoffers te kunnen compenseren”, aldus Ruben van Well.

Phishing
“Schieten met hagel”, noemt Ruben het. “Je verzendt duizenden valse e-mails in één keer. Met slechts een paar slachtoffers lopen de opbrengsten al op richting de tienduizenden euro’s.” Het viertal wordt ervan verdacht meerdere van die ‘phishingcampagnes’ verstuurd te hebben. Via fraudehelpdesk.nl is meermaals en heel recent nog, in het najaar van 2023 en begin van dit jaar, gewaarschuwd voor phishingcampagnes. “Het laat zien dat oplichters echt met regelmaat - en heel recent nog - actief zijn met deze campagne”.

Bankhelpdeskfraude
Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting die de afgelopen jaren al veel, voornamelijk oudere, slachtoffers heeft gemaakt. De politie krijgt elke maand meer dan 700 aangiften met individuele schadebedragen die oplopen tot duizenden euro’s per aangifte. De oplichter belt soms met een vervalst nummer. Door een truc lijkt het dan in het scherm van de telefoon alsof je bank belt. Vervolgens vertelt de nepbankmedewerker dat de bankrekening van het slachtoffer gehackt is, omdat er verdachte transacties te zien zijn op de rekening. De oplichter zal erop aandringen om het geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind. Maar, let op: de echte bank zal nooit jouw saldo vragen, ook niet als controlevraag. Een bank zal ook nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet. En bovendien zet een bank je nooit onder druk om zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Dus krijgt u zo’n telefoontje? Verbreek de verbinding. Bel dan zelf je bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot je iemand aan de lijn krijgt. Dan kun je zelf controleren of datgene wat is verteld wel klopt.

Toch slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude? Doe dan altijd aangifte bij de politie. Dat kan bijvoorbeeld via 0900 - 8844. Meer informatie over aangifte doen van deze en andere cyberdelicten? Kijk op www.politie.nl. Bel ook direct je bank. Zowel ter voorkoming van (vervolg)schade, als voor het aanvragen van mogelijke compensatie.