Bij spoed: 112
Geen spoed: 0900-8844
HomeNieuwsLeer oplichters herkennen met de FraudeFoon

Leer oplichters herkennen met de FraudeFoon

Woensdagmiddag 17 december heeft de politie voor het eerst gewerkt met de nieuwe FraudeFoon. Op de markt op de Hesseplaats in de Rotterdamse wijk Ommoord werd dit politie initiatief getest bij een mobiele wijkhub van de gemeente Rotterdam. Buurbewoners hebben met de FraudeFoon op een veilige, maar realistische manier kunnen ervaren hoe een babbeltruc aan de telefoon klinkt en kregen ze handvatten om oplichting te voorkomen.

Oefenen met FraudeFoon

De FraudeFoon helpt om signalen van een babbeltruc te leren herkennen en op die manier de kans op oplichting te verkleinen. Met de FraudeFoon kunnen er twee casussen worden geoefend: een gesprek met een nepagent en met een neppe bankmedewerker. In beide casussen komen de veelvoorkomende kenmerken van oplichting voorbij. Denk aan tijdsdruk, dreiging, het vragen om gegevens, betalingen en het scheppen van vertrouwen. Dat is het moment om bewustwording te creëren.

Meerdere buurtbewoners hebben met de FraudeFoon geoefend en zijn blij met de extra bewustwording die ermee gecreëerd wordt. “Iedereen kent wel iemand die een keer slachtoffer is geworden. Door zo te oefenen weet ik veel beter wat ik moet doen”, aldus één van de ouderen die een gesprek oefenden.

De FraudeFoon zal de komende tijd op diverse locaties worden ingezet, waarbij wijkagenten met omwonenden in gesprek gaan om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van babbeltrucs.

Babbeltrucs en nepagenten
Babbeltrucs zijn smoesjes waarmee criminelen mensen proberen op te lichten. De oplichters ogen vaak betrouwbaar, maar niets is minder waar. Ze bellen op, komen aan de deur of spreken mensen aan op straat met een mooie smoes. Deze criminelen misleiden u door te doen alsof ze bijvoorbeeld een bankmedewerker, agent (de zogenoemde nepagent) of van thuiszorg zijn. Vervolgens stelen zij geld en andere waardevolle bezittingen. In sommige gevallen gebeurt dit in combinatie met bedreiging en/of geweld.

Meld verdachte situaties meteen
Wees extra alert en meld verdachte situaties direct. Deel alstublieft ook onderstaande preventietips met uw ouders, grootouders of andere mensen van wie u weet dat ze kwetsbaar(der) kunnen zijn voor deze criminelen.

  • Is het een nepagent, of is het oké? Check het via 112.
  • Twijfels of uw bank u heeft gebeld? Bel zelf uw bank en vraag het na.
  • De politie of uw bank belt nooit om te vragen naar uw pincode of om te achterhalen of u waardevolle spullen in huis heeft.
  • De politie of uw bank komt niet langs voor het fotograferen van kostbare eigendommen, of het ophalen van pinpassen, cash geld en kostbaarheden.
  • De politie moet altijd een geldig politielegitimatiebewijs kunnen tonen. U kunt hiernaar vragen als er iemand voor de deur staat en zich voordoet als politie. Het belangrijkste kenmerk van het bewijs is het hologram. Als u de pas beweegt, ziet u daarin afwisselend het logo van de politie, of het woord ‘politie’.
  • Heeft u een oplichter aan de telefoon?  Geef dan geen enkele informatie over pincodes of waardevolle spullen en bel daarna 0900-8844.
  • Staat er iemand voor de deur die u niet vertrouwt? Bel dan direct 112. Dan kan de politie de oplichter op heterdaad pakken.
  • Verlaag je pinlimiet van bijvoorbeeld 1000 euro naar 300 euro.
  • Doe altijd aangifte.

Toch slachtoffer geworden? U bent niet de enige die dit overkomt. Doe altijd aangifte, ook van pogingen van nepagenten of een neppe bankmedewerker. Bewaar de telefoonnummers waardoor u bent gebeld en deel deze nummers met de politie. Hoe meer gegevens de politie heeft, hoe sneller deze nepagenten gestopt kunnen worden.

Hoort bij onderwerpen