Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Waar moet een Woo-verzoek aan voldoen?

  • Het Woo-verzoek is bij voorkeur geschreven in het Nederlands en uw naam en (post)adres moeten hierin opgenomen zijn. 
  • De gevraagde informatie moet gaan over het beleid van de politie, de voorbereiding of uitvoering ervan.
  • Het Woo-verzoek moet gaan om informatie die is vastgelegd in documenten van of bij de politie.
  • In het Woo-verzoek staat zo precies mogelijk waarover u informatie wilt ontvangen.
  • Wanneer uw verzoek ook is gericht aan een andere overheidsorganisatie, kunt u dit aangeven in uw verzoek. 
  • Geef uw telefoonnummer en e-mailadres ook aan in het Woo-verzoek, zodat we contact met u kunnen opnemen wanneer we vragen hebben of om met u verder te praten over naar welke informatie u precies op zoek bent. 

LET OP: een Woo-verzoek wordt niet in behandeling genomen als:

  • het gaat om een klacht. Heeft u een klacht over het optreden van een politieambtenaar, dan kunt u die hier doorgeven.  
  • het gaat om inzicht in welke persoonsgegevens de politie over u verwerkt. Wilt u weten welke persoonsgegevens de politie over u verzameld heeft, bijvoorbeeld voor het opsporen van strafbare feiten, het handhaven van de openbare orde of hulpverlening? Dan kunt u  een inzageverzoek indienen op basis van de Wet politiegegevens (Wpg-verzoek). U vindt hier hoe u dat moet doen.
  • het gaat om een verkeersovertreding of verkeersboete. Hiervoor kunt u contact opnemen met CJIB of met het CVOM. Als u het niet eens bent met de aan u opgelegde boete, leest u in de Cjib-beschikking hoe u tegen de boete in kunt gaan. Meer informatie hierover vindt u hier.

Dient u toch een Woo-verzoek over deze onderwerpen in, dan krijgt u daarop geen antwoord. U krijgt dus geen ontvangstbevestiging of andere brieven of berichten over uw verzoek.