Hoe koop ik veilig een evenementticket?
Je hebt het ultieme ticket gespot voor het concert, festival, pretpark of sportevenement waar je al lang naar uit keek. Wil je de kans dat je in de val loopt en wordt opgelicht zo klein mogelijk maken? Lees dan de volgende aandachtspunten:
Koop alleen via het officiële verkoopkanaal
Ga altijd eerst naar de website van de organisator, locatie of artiest. Daar staat wat het officiële voorverkoopadres is. Koop je via een ander kanaal, dan bestaat het risico dat het ticket ongeldig is, dat je te veel betaalt of zelfs dat je niets geleverd krijgt.
Wanneer het evenement uitverkocht is, zijn er soms officiële doorverkooppunten of secundaire marktplaatsen die óók veilig zijn. Maar let op: niet alle doorverkoop-aanbieders zijn betrouwbaar.
Let op doorverkoop en algemene voorwaarden
Koop je een ticket bij een doorverkoper? Controleer dan of de organisator dit toestaat. In de voorwaarden kan staan dat een doorverkocht ticket geweigerd kan worden. Ook is de kans groot dat je meer betaalt dan de oorspronkelijke prijs. En als het ticket ongeldig blijkt — bijvoorbeeld omdat het eerder is gebruikt of geannuleerd — is terugbetaling vaak niet geregeld.
Controleer verkoper en prijs
Voordat je betaalt:
- Kijk of de verkoper bekend is, betrouwbaar oogt en goede recensies heeft.
- Vergelijk de prijs met die van de officiële verkoper: is het ticket (veel) duurder? Dan kan er sprake zijn van woekerprijzen.
- Ga na of er hoge toeslagen of verborgen kosten zijn.
- Gebruik de button Check de (ver)koper onderaan deze pagina te zien of er bij de politie meldingen zijn over de verkoper.
Wat kan er misgaan?
Het kan gebeuren dat je niets geleverd krijgt ondanks dat je betaald hebt. Als je wél geleverd krijgt, zijn er verschillende scenario’s waarbij je niet naar binnen mag op het evenement terwijl je wel een ticket hebt:
- Het ticket is vervalst.
- Het ticket is al gebruikt.
- De organisator weigert toegang omdat een doorverkocht ticket niet is toegestaan.
Wat kan ik doen bij problemen?
Heb je het ticket gekocht via een officiële verkoper en gaat het evenement niet door? Dan heb je in de meeste gevallen recht op terugbetaling via die verkoper.
Heb je het ticket via een doorverkoper gekocht en is de toegang geweigerd of het ticket ongeldig? Controleer of er in de voorwaarden vooraf iets is aangegeven. Zo niet, dan kun je recht hebben op terugbetaling.
Ben je opgelicht — bijvoorbeeld omdat je geen of een vals ticket hebt ontvangen of omdat het ticket ongeldig blijkt omdat het al gebruikt is — dan kun je aangifte doen bij de politie. Gebruik hiervoor de button Aangifte internetoplichting onderaan deze pagina. Heb je de aankoop gedaan bij een webwinkel, dan kun je ook een melding maken op de site van Autoriteit Consument & Markt.
Andere tips
- Publiceer het ticket niet met zichtbare barcode online; fraudeurs kunnen deze kopiëren.
- Volg de officiële communicatie van het evenement, organisator of locatie: soms komen er extra kaarten vrij of wordt een datum of locatie gewijzigd.