Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Ik ben slachtoffer van telefonische helpdeskfraude, wat nu?

Indien de oplichter (mogelijk) toegang tot uw computer heeft gehad, neemt u dan onmiddellijk deze maatregelen: 

  • Informeer direct uw bank en vraag hen alert te zijn op vreemde transacties die plaatsvinden met uw rekening/account.
  • Installeer uw computer niet opnieuw (of laat dit niet door een specialist doen) tot het moment nádat het strafrechtelijk onderzoek n.a.v. uw aangifte is voltooid. Dit i.v.m. het wissen van bewijs van uw computer.
  • Als u er zeker van bent dat de oplichter niet meer kan "meekijken", pas dan zo snel mogelijk al uw gebruikersnamen én wachtwoorden aan. Denk hierbij aan uw computer, internetbankieren-gegevens en uw e-mailaccounts. Maak gebruik van veilige wachtwoorden. Op internet kunt u vinden hoe u een veilig wachtwoord maakt.

Doe aangifte van helpdeskfraude bij de politie.

Kies hieronder de situatie die voor u van toepassing is.