Zo herkent u telefonische helpdeskfraude
- Opeens gebeld
U wordt gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker (bijvoorbeeld een ‘security-expert’ of ‘technician’) van Microsoft of een ander softwarebedrijf. In het gesprek wil de crimineel u doen geloven dat er problemen op uw computer zijn ontdekt, zoals virussen, hackers, verlopen licenties of verouderde software. De crimineel zegt deze problemen (tegen betaling) te kunnen oplossen.
- Helpdesknummer opgezocht
U heeft het Nederlandse telefoonnummer van een helpdesk van bijvoorbeeld Gmail, Outlook, Microsoft of een ander softwarebedrijf opgezocht. Wanneer u dit telefoonnummer belt, krijgt u een persoon aan de telefoon die zich voordoet als medewerker van dit bedrijf en wordt u gevraagd wat het probleem is. De vaak Engelstalige crimineel zegt uw probleem (tegen betaling) te kunnen oplossen.
- Pop-up in beeldscherm
U krijgt een pop-up te zien in uw beeldscherm, met hierin de boodschap dat uw computer is geïnfecteerd met een virus en/of dat uw bestanden zijn versleuteld. U wordt gevraagd een (vaak) Nederlands telefoonnummer te bellen. De vaak Engelstalige crimineel zegt uw computerproblemen (tegen betaling) te kunnen oplossen.