Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Zo herkent u telefonische helpdeskfraude

  1. Opeens gebeld
    U wordt gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker (bijvoorbeeld een ‘security-expert’ of ‘technician’) van Microsoft of een ander softwarebedrijf. In het gesprek wil de crimineel u doen geloven dat er problemen op uw computer zijn ontdekt, zoals virussen, hackers, verlopen licenties of verouderde software. De crimineel zegt deze problemen (tegen betaling) te kunnen oplossen.
     
  2. Helpdesknummer opgezocht
    U heeft het Nederlandse telefoonnummer van een helpdesk van bijvoorbeeld Gmail, Outlook, Microsoft of een ander softwarebedrijf opgezocht. Wanneer u dit telefoonnummer belt, krijgt u een persoon aan de telefoon die zich voordoet als medewerker van dit bedrijf en wordt u gevraagd wat het probleem is. De vaak Engelstalige crimineel zegt uw probleem (tegen betaling) te kunnen oplossen.
     
  3. Pop-up in beeldscherm
    U krijgt een pop-up te zien in uw beeldscherm, met hierin de boodschap dat uw computer is geïnfecteerd met een virus en/of dat uw bestanden zijn versleuteld. U wordt gevraagd een (vaak) Nederlands telefoonnummer te bellen. De vaak Engelstalige crimineel zegt uw computerproblemen (tegen betaling) te kunnen oplossen.