Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Zo werkt telefonische helpdeskfraude

  • In de meeste gevallen krijgt u een (soms gebrekkig) Engelssprekende persoon aan de telefoon. Hij of zij vertelt u dat er problemen zijn met uw computer. Of vraagt u in het geval dat u zelf een helpdesknummer heeft gebeld wat het probleem is. Het kan zijn dat de medewerker u zijn medewerkersgegevens geeft en/of u doorverbindt naar een andere collega die u gaat helpen.
  • Het kan dat de oplichter u gedurende het gesprek foutmeldingen op uw computer laat zien. Dit zijn geen echte fouten, maar normale kenmerken binnen een besturingssysteem.
  • Ook zal  de oplichter u vragen om software te installeren waarmee hij met u mee kan kijken in uw computer en/of toestemming te geven tot het verkrijgen van toegang tot uw computer.
  • Tot slot komt het moment van afrekenen. Een eventuele betaling voor de ‘hulp’ kan op verschillende manieren plaatsvinden. Zo kan u worden gevraagd tegoedkaarten te kopen en codes hiervan door te geven  in ruil voor software, licenties of het verhelpen van het probleem. Ook kan u worden verzocht in te loggen in uw internetbankieromgeving om geld over te maken. Vaak verhoogt de oplichter het bedrag ongemerkt tijdens het betaalproces. Achteraf blijkt dan dat er ongewenst meer geld van uw bankrekening is afgeschreven.