Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Jongerenprogramma U-NIGHT wint Digital Communication Award

Gepubliceerd op:

Nederland - Om tijdens corona met elkaar in verbinding te blijven, speelden agenten en BN’ers online games met jongeren in U-NIGHT, een programma van de politie en partnerbedrijf ESL. Ook konden jongeren meedoen aan tutorials en live gesprekken over actuele thema’s. Op 15 oktober bleek dat het programma een Digital Communication Award heeft gewonnen, in de categorie Community Engagement.

U-NIGHT

De Digital Communication Award is een prijs voor de beste communicatiecampagnes van 2021, met dertig categorieën, waaronder community engagement, ofwel maatschappelijke betrokkenheid. U-NIGHT streed in laatst genoemde categorie om de eer met vijf andere projecten, uit Slovenië en Roemenië, en van bedrijven als Heineken en Ubisoft.

Geen beperkingen

Projectleider Roel van de Groes vindt de prijs een mooie erkenning voor al het werk dat is gedaan, maar belangrijker vindt hij dat de jongeren die meededen enthousiast waren. ‘Vooral dat je kon gamen en kon meepraten bij een livestream over actuele thema’s was een schot in de roos. Had je een goede vraag, dan werd die in de live chat direct besproken. Jongeren bepaalden zo zelf het gesprek. U-NIGHT bood daar alle ruimte voor, zonder beperkingen in spreektijd, en dat sloeg aan. Uiteindelijk hebben we 3,9 miljoen mensen bereikt, met 120.000 unieke bezoekers die gemiddeld 23 minuten bij ons bleven. Dat zijn indrukwekkende cijfers.’

Praten over actuele thema's

U-NIGHT was zeventien keer in de lucht, met interactieve livestreams en entertainment voor jongeren van 12 tot 25 jaar. Elke week was er een live uitzending rond een thema waarbij je kon praten met agenten, influencers of andere experts. Zo kwamen thema’s langs als pesten, drank & drugs, corona en discriminatie, maar ook werken bij de politie en de vraag wat vrijheid is. ‘De opzet was om jongeren een leuk alternatief te bieden tijdens de lockdown. Daarnaast wilden we graag met hen in verbinding blijven en tegelijk wat doen aan educatie en voorlichting.’

In verbinding blijven

Als U-NIGHT één ding bewijst, is dat er voor de politie nog veel te halen valt in de verbinding met de jeugd, beseft Van de Groes. ‘Wil je jongeren bereiken, ook als mogelijk toekomstige werkgever, dan moet je online komen. Met games en livestreams en niet communiceren via tv of krant. Het draait ook om beeldvorming, om het beeld dat je als politie online neerzet. Met U-NIGHT hebben we laten zien dat de politie jongeren ook online weet te ontmoeten en dat we weten wat jongeren interesseert. Misschien is het een basis voor een vervolgproject.’