Tientallen slachtoffers: man (20) aangehouden

Een man van 20 uit Kudelstaart (gemeente Aalsmeer) is dinsdag 20 juni aangehouden op verdenking van grootschalige fraude met bankpassen. Naast de aanhouding is er ook een doorzoeking geweest in de woning. Daarbij zijn verschillende bankpassen van meerdere slachtoffers aangetroffen.

De man wordt verdacht betrokken te zijn bij minimaal 25 zaken die vallen onder bankhelpdeskfraude. Mogelijk heeft de verdachte op die manier vele tienduizenden euro’s buitgemaakt. Hij is verhoord en zit vast.

De verdachte kwam in beeld doordat hij gestolen pinpassen gebruikte om geld mee op te nemen bij verschillende banken verspreid over heel Nederland. Ook de slachtoffers komen uit verschillende delen van het land. In Oost-Nederland gaat het om zeker 14 slachtoffers.

Cyber Interventie Team

De Districtsrecherche en de basisteams van de politie Noord-en Oost Gelderland hebben nauw samengewerkt bij dit onderzoek. Onder de noemer ‘Cyber Interventie Team’ pakken zij zaken rond gedigitaliseerde criminaliteit op die zich afspelen in het district.

Grote impact

Veel traditionele criminaliteit verplaatst zich naar het digitale domein. Denk bijvoorbeeld aan vriend-in-nood-fraude, aan- en verkoopfraude, phishing en (bank)helpdeskfraude. De impact op slachtoffers en de maatschappij is enorm.

Bankhelpdeskfraude

Bij bankhelpdeskfraude worden slachtoffers gebeld door een ‘bankmedewerker’. Vaak wordt verteld dat het geld op de bankrekening gevaar loopt en dat er op korte termijn iemand van de ‘bank’ langskomt om het pasje op te halen. In werkelijkheid gaat het om oplichters die geen ander doel hebben dan geld afhandig maken van slachtoffers.

Wees alert

Krijgt u zo’n telefoontje? Hang de telefoon op, bel zelf uw bank en wacht totdat u daadwerkelijk iemand aan de lijn hebt. Dan kunt u zelf controleren of u zich écht ongerust moet maken over uw rekening. Laat uw familieleden eventueel helpen en meeluisteren met het gesprek met de échte bank.

 

^MvS 2022547370