Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Privacy Statement

Privacy Statement

De politie verzamelt en verwerkt gegevens, dat is de kern van ons werk. Daarmee kunnen we waakzaam en dienstbaar zijn. Met al die gegevens gaan wij integer om, met respect voor ieders privacy en met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. In dit privacy statement laten we zien met welk doel we gegevens verzamelen, hoe we ze gebruiken en wat uw rechten zijn.

De politie heeft op dit gebied te maken met twee wetten:

  • Wet Politiegegevens (Wpg)
    Voor het verwerken van persoonsgegevens voor de uitvoering van de politietaak: handhaven van de openbare orde, strafrechtelijke handhaving en het verlenen van hulp.
  • Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
    Voor het verwerken van persoonsgegevens voor andere taken dan de politietaak, zoals interne bedrijfsvoering.

1. Verwerkingsverantwoordelijke

De korpschef heeft de leiding over de politieorganisatie. Hij is zoals we dat noemen, de verwerkingsverantwoordelijke. De korpschef bepaalt met welk doel en met welke middelen, hoe en welke gegevens worden verwerkt. De verwerkingsverantwoordelijke moet voldoen aan privacywet- en regelgeving. Naast de politie zijn er andere organisaties die zich bezighouden met opsporing. Zij hebben hun eigen verwerkingsverantwoordelijke.

Verwerkers en verwerkersovereenkomsten

De politie kan niet alle verwerkingen van gegevens zelf uitvoeren. Soms besteden wij dit uit aan een andere partij: de verwerker. Om ervoor te zorgen dat deze verwerker voldoet aan de privacywet- en regelgeving en de beleidsnormen van de politie, stellen we een verwerkersovereenkomst op.

2. Waarvoor verwerkt de politie persoonsgegevens?

In de wet staat dat persoonsgegevens rechtmatig moeten worden verwerkt. Als politie hebben wij te maken met twee wetten: de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg). Naast deze twee zijn er nog andere wetten die iets zeggen over het verwerken van persoonsgegevens in bijzondere situaties.

Wet politiegegevens (Wpg): politietaak

Het verwerken van persoonsgegevens voor het uitvoeren van onze politietaak valt onder de Wpg. Denk hierbij aan gegevens die we verzamelen voor het opsporen van strafbare feiten, het handhaven van de openbare orde of hulpverlening. We kunnen deze gegevens ook gebruiken voor bigdata-analyses, profileringen en gegevensverwerking met behulp van sensoren. Uiteraard doen we dit allemaal binnen de kaders van de wet.

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG): interne bedrijfsvoering

Naast het uitvoeren van politietaken, zijn we ook een ‘gewoon’ bedrijf. Voor het verwerken van gegevens voor onze interne bedrijfsvoering is de AVG van toepassing, zoals de personeelsadministratie, klachtenafhandeling, ICT-voorzieningen, marketing en communicatie.

Dan zijn er nog meer taken die onder de AVG vallen: het verlenen van vergunningen door de korpschef en de vreemdelingentaak van de politie, en het beheer van de
1-1-2 alarmcentrale door de korpschef

Vreemdelingenzaken

De Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (AVIM) van de Nederlandse politie verwerkt persoonsgegevens over en van vreemdelingen op grond van de vreemdelingen wet- en regelgeving. Zowel van vreemdelingen die een aanvraag tot verblijf willen indienen, als van vreemdelingen die in Nederland mogen verblijven.

Ook van andere personen (betrokkenen) worden persoonsgegevens verwerkt, zoals van gezinsleden, tolken, gemachtigden, AVIM medewerkers en medewerkers van overheidsinstanties waar we mee samenwerken. De persoonsgegevens worden vertrouwelijk behandeld. Het gaat dan om persoonsgegevens die u als vreemdeling of als betrokkene aan ons hebt verstrekt. Ook verwerken wij persoonsgegevens bij de uitvoering van het houden van toezicht op grond van de Wet arbeid vreemdelingen.

De AVIM verwerkt naast de NAW gegevens (naam, adres en woonplaats) ook gegevens als: e-mailadres, telefoonnummer, nationaliteit en paspoortnummer, geboortedatum en –plaats, geslacht, burgerlijke staat, spreektaal en de bij wet voorgeschreven persoonsnummers, zoals het vreemdelingennummer, het Burgerservicenummer en overige gegevens waaruit de identiteit van de vreemdeling kan worden afgeleid.

Behalve deze algemene persoonsgegevens verwerkt de AVIM in bepaalde gevallen ook bijzondere persoonsgegevens als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van onze taak. Dit zijn gegevens waaruit ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, maar ook gegevens over gezondheid, gegevens over seksueel gedrag of seksuele gerichtheid en gegevens over strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten.

De politie kan uw persoonsgegevens controleren of verwerken in het Schengen Informatie Systeem (SIS). 

3. Privacy en Security by design en gegevensbeschermingseffectbeoordeling

Bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten is privacy en informatiebeveiliging een belangrijk aandachtspunt. Dat wil zeggen dat we al in de beginfase van een ontwerp nadenken over privacy verhogende maatregelen: Privacy en Security by design.

Als dat nodig is, voeren we een gegevensbeschermingseffectbeoordeling uit. We toetsen dan vooraf wat de effecten van de gegevensverwerking zijn op de gegevensbescherming van burgers. Blijkt er een hoog risico te zijn op inbreuk op de persoonlijke levenssfeer en dit risico kan niet worden afgedekt, dan leggen we de verwerking voor advies voor aan de Autoriteit Persoonsgegevens.

4. Technologische hulpmiddelen

Daar waar de wet dit toelaat maakt de politie gebruik van technologische voorzieningen. Deze zijn bedoeld om effectiever te kunnen werken, door bijvoorbeeld het gebruik van smartphone kan een collega op straat bepaalde handelingen al uitvoeren zonder daarvoor naar het bureau te hoeven. Denk hierbij aan het controleren van identiteiten, bevragen van systemen of het afhandelen van bonnen.

Camera’s voor de politietaak

De politie maakt gebruik van zowel vaste als mobiele camera’s. De verwerking van deze gegevens valt onder de Wpg. In bepaalde situaties dragen politiemedewerkers zichtbaar bodycams. Hierbij wordt zowel beeld als geluid opgenomen. Bodycams staan niet altijd aan. Het is aan de individuele medewerker om te bepalen wanneer deze wordt aangezet en dit moet ook zichtbaar zijn. Er is dus geen sprake van het heimelijk opnemen.  

De gemeente kan op grond van art. 151c Gemeentewet vaste camera’s ophangen ten behoeve van de handhaving van de openbare orde. De burgemeester besluit waar de camera’s op worden gehangen, maar de verkregen beelden vallen onder de Wpg en daarmee onder de verwerkingsverantwoordelijkheid van de korpschef.

Criminaliteits Anticipatie Systeem

Het Criminaliteit Anticipatie systeem (CAS) is een algoritme dat op basis van data criminaliteitspatronen in kaart brengt. De data waarop het algoritme gebaseerd is en het resultaat van het algoritme bevatten geen persoonsgegevens. CAS is bedoeld als hulpmiddel om de beschikbare capaciteit van de politie optimaal aan te wenden op die plekken waar deze capaciteit (naar verwachting) noodzakelijk is en om High Impact Crime en veelvoorkomende criminaliteit zo goed mogelijk te voorspellen.

De wettelijke grondslag van de inzet van CAS is artikel 3 Politiewet. De inzet van CAS valt onder de dagelijkse politietaak, specifiek helpt het met capaciteitsinzet, prioritering een efficiency.

Beveiligingscamera’s

De politie maakt gebruik van beveiligingscamera’s om haar eigen medewerkers en eigendommen te beschermen. Deze gegevens vallen onder de AVG.

5. Landelijk Meldkamer Samenwerking 112-alarmcentrale

Politie, brandweer, ambulancezorg en Koninklijke Marechaussee (KMar) krijgen tien meldkamers die samenwerken. Om dit te bereiken is binnen de politie een organisatieonderdeel ingericht, de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS). De LMS is verantwoordelijk voor het beheer van de meldkamervoorzieningen. De Regionale Ambulancevoorzieningen, brandweerregio’s (Veiligheidsregio’s) en de KMar zijn verwerkingsverantwoordelijk voor de gegevens die voor hun meldkamerfunctie worden gebruikt. Voor meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens door LMS, zie het privacy statement op landelijkemeldkamer.org.

6. Autorisaties en informatiebeveiliging

Autorisaties

Alleen medewerkers die daartoe bevoegd zijn krijgen toegang tot gegevens. Zij mogen alleen die gegevens inzien die zij nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Het is mogelijk dat we toegang verlenen aan medewerkers van andere organisaties met opsporingstaken. Ook zij krijgen alleen toegang tot die gegevens die zij nodig hebben om hun werk te kunnen doen.

Logging

De handelingen van medewerkers in politiesystemen worden gelogd. We houden bij wie welke handeling op welk tijdstip uitvoert in een bepaald bestand. De Wet politiegegevens verplicht logging. De AVG verplicht logging weliswaar niet, maar legt wel de nadruk op verantwoording en documentatie.

Logging-gegevens worden gebruikt:

  • ter controle van de rechtmatigheid van de gegevensverwerking;
  • voor interne controles;
  • voor het waarborgen van de integriteit en de beveiliging van politiegegevens;
  • voor strafrechtelijke procedures.

Informatiebeveiliging

De politie neemt passende maatregelen – technisch en organisatorisch – om politie- of persoonsgegevens te beschermen tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking, tegen opzettelijk verlies, vernietiging of beschadiging.

7. Bewaartermijnen

Wet politiegegevens (Wpg)

In de Wpg staan vaste bewaartermijnen voor persoonsgegevens. Ook maakt de Wpg onderscheid tussen verwijderen en vernietigen van gegevens. Als we gegevens verwijderen, zijn deze nog niet definitief weg. We zetten ze als het ware achter een digitaal schot en zijn in principe niet meer in te zien. Dat is alleen mogelijk als daar dringende redenen voor zijn en onder voorwaarden.

Vernietigen is een definitieve handeling. De gegevens zijn niet meer terug te halen.

Artikel 13 is een apart artikel in de Wpg en gaat over de verdere verwerking van gegevens. Dat betekent dat er sprake is van een ander doel dan waarvoor de gegevens zijn verzameld. De bewaartermijnen voor het doel uit artikel 13 Wpg zijn vastgelegd in een apart protocol.

Bewaartermijn logging-gegevens voor Wpg-gegevens
De bewaartermijn voor logging-gegevens is gekoppeld aan de periodieke privacy audits waartoe de politie wettelijk is verplicht. Deze externe audits worden elke 4 jaar uitgevoerd, waarna eventueel nog een hercontrole kan plaatsvinden. Voor het bewaren van logging-gegevens is daarom een maximale termijn van 5 jaar vastgesteld.

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

In de AVG staan geen concrete bewaartermijnen genoemd. Bij de politie bewaren we persoonsgegevens zolang als dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze verzameld zijn, of op grond van de archiefwet is vereist. Gegevens worden niet langer bewaard dan wettelijk is toegestaan. Soms gelden er andere wetten die een specifieke bewaartermijn vaststellen. 

Bewaartermijn logging-gegevens voor AVG-gegevens
Ook AVG-gegevens worden in principe 5 jaar bewaard, maar het kan zijn dat de logging-gegevens van bepaalde (interne bedrijfsvoeringsapplicaties) korter worden bewaard. Het gaat dan om gevallen waarvan het bewaren van de gegevens die niet noodzakelijk meer zijn voor verantwoording. Denk hierbij aan de logging op zaalreserveringssystemen.

8. Verwijderen en vernietigen

Wet politiegegevens (Wpg)

De Wpg maakt onderscheid tussen verwijderen en vernietigen van gegevens. Als we gegevens verwijderen, zijn zij nog niet definitief weg. Ze komen als het ware achter een digitaal schot te staan en zijn niet meer in te zien. Alleen als mocht blijken dat we de gegevens nodig hebben voor een klachtenprocedure of omdat er verantwoording over moet worden afgelegd, dan kunnen we ze opvragen.

Als er een groot opsporingsonderzoek moet worden verricht wat een grote impact heeft op de rechtsorde, dan mogen deze gegevens opnieuw verwerkt, en dus ook geraadpleegd, worden. Dit kan alleen als de officier van justitie daar opdracht voor geeft. Vernietigen is een definitieve handeling. De gegevens zijn niet meer terug te halen.

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

De AVG maakt geen onderscheid tussen verwijderen en vernietigen en spreekt alleen van vernietigen. We mogen gegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk voor het doel van de verwerking. Daarna moeten we ze vernietigen. Hoe lang we de gegevens bewaren verschilt per geval.

9. Delen van gegevens

Wet politiegegevens (Wpg)

Naast de politie is de Wpg ook van toepassing op de Koninklijke Marechaussee en de rijksrecherche. Daarnaast is de Wpg van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens door de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) en de vier bijzondere opsporingsdiensten:

  • De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD)
  • De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA), Directie Opsporing (NLA-DO)
  • De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT/IOD)
  • De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA-IOD)

Als het voor de taken van deze partijen noodzakelijk is, stelt de politie daarvoor politiegegevens beschikbaar. Dit geldt niet voor instanties die niet aan de Wpg zijn gebonden.

De politie mag gegevens uitsluitend verstrekken aan niet-Wpg partijen als daar een wettelijke basis voor is.

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Naast de taken op het gebied van de Wpg heeft die politie ook taken die onder de AVG vallen, zie ook hoofdstuk 2 van dit privacy statement.

Deze gegevens deelt de politie met partijen met wie we samen werken (in de vreemdelingenketen). De belangrijkste partners zijn:

  • de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND);
  • de Dienst Terugkeer & Vertrek (DT&V).
  • de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA)

De uitvoering van de Korpscheftaken omvat het verlenen van vergunningen rondom wapenbezit, natuurbescherming, opsporingsbevoegdheden door BOA’s en particuliere beveiligingsbedrijven en recherchebureaus. Hiervoor worden onder andere gegevens uitgewisseld met:

  • Dienst Justis
  • Het Openbaar Ministerie
  • Werkgevers voor wie dit relevant is
  • De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT/IOD)
  • EU-lidstaten
  • Instellingen die belast zijn met een psychische evaluatie ten behoeve van een wapenvergunning

De gegevens worden uitsluitend gedeeld voor zover dat past binnen de taken die de politie hierin heeft.

10. Rechten van betrokkenen

De persoon op wie de persoons- of politiegegevens betrekking hebben, noemen we de betrokkene. De betrokkene heeft een aantal rechten, zoals het recht op:

  • inzage
  • rectificatie
  • gegevenswissing/vernietiging
  • beperking van de verwerking van gegevens (alleen AVG)
  • overdraagbaarheid (alleen AVG)
  • bezwaar (alleen AVG)

Wilt u gebruik maken van een van de hierboven genoemde rechten? Dien dan een schriftelijk verzoek in bij de privacydesk uit uw regio. Stuur hierbij wel een kopie van een geldig legitimatiebewijs mee ter verificatie van uw identiteit. Uw foto en BSN kunt u hierbij afschermen.

Het is op dit moment alleen mogelijk om een schriftelijk verzoek in te dienen. Verzoeken die per e-mail bij ons binnenkomen, kunnen we helaas niet in behandeling nemen.

11. Toezicht

11.a. Functionaris voor gegevensbescherming (FG)

De politie heeft een functionaris gegevensbescherming (FG). De FG houdt intern toezicht op de toepassing en naleving van de privacywetgeving en signaleert en adviseert de politie hierover. In het uitgebreide privacy statement leest u hoe en waarvoor u contact op kunt nemen met de functionaris gegevensbescherming.

Let op, voor het inzien van uw gegevens richt u een schriftelijk verzoek aan de privacydesk uit uw regio. Zie ook punt 10: rechten van betrokkenen.

11.b. Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt als nationale toezichthouder toezicht op de toepassing van de privacywetgeving. Wie klachten heeft over het gebruik van persoons- of politiegegevens door de politie kan bij de AP terecht.

Autoriteit Persoonsgegevens
Postbus 93374
2509 AJ  DEN HAAG
Tel: 0900-2001201

12. Het gebruik van persoonsgegevens op de website van de politie

In de formulieren op Politie.nl wordt standaard gevraagd naar uw naam, adres, postcode, woonplaats, telefoon en e-mailadres. Alle velden zijn optioneel, het is dus niet verplicht om uw persoonsgegevens in te vullen. Alleen het e-mailadres is  verplicht. Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, wil de politie contact met u kunnen opnemen. Bijvoorbeeld om u een vraag te kunnen stellen en natuurlijk om antwoord te kunnen geven als u zelf een vraag hebt gesteld.

Uw internetprovider stuurt automatisch een gedeelte van uw IP-adres mee met het formulier dat u via Politie.nl verstuurt. Als u anoniem informatie met de politie wil delen, kunt u contact opnemen met Meld Misdaad Anoniem.

Voor de meting van webstatistieken verzamelt de politie anonieme gegevens over het gebruik van deze website. Door analyse van de verzamelde gegevens kan de website worden verbeterd, zodat de bezoeker gezochte informatie zo gemakkelijk mogelijk kan vinden. Daarnaast kan de politie door de webstatistieken haar dienstverlening verder optimaliseren. De verzamelde gegevens worden niet voor een ander doel gebruikt of aan derden ter beschikking gesteld.

Het gaat om de volgende gegevens: uw IP-adres, het adres van uw internetprovider, de browser die u gebruikt (zoals Chrome, Firefox, Internet Explorer of Safari), het tijdstip en de duur van uw bezoek en welke pagina's u heeft bezocht. Ook wordt gebruikgemaakt van cookies.

13. Privacy en solliciteren

U kunt via deze website solliciteren op vacatures bij de politie. Wilt u meer lezen over privacy en solliciteren? Klik dan hier.

14. Vragen over dit privacystatement

Heeft u inhoudelijke vragen over dit privacystatement? Stuur een mail naar: privacy-bedrijfsvoering.staf.pdc@politie.nl.

Dit privacystatement is gepubliceerd op 8-12-2023. Wij kunnen dit privacy statement aanpassen. Kijk daarom regelmatig op deze website voor de laatste versie.