Ga naar content

Politie app

De politie stelt een gratis app beschikbaar met relevante informatie van en over de politie. Via de app kunt u gemakkelijk en snel contact leggen met de politie. Met deze app zet de politie een nieuwe stap in het verbeteren van haar dienstverlening.

Inhoudsopgave

Waar kan ik de app vinden?

U vindt de gratis app in de app stores (Apple iOSGoogle Android) onder de naam ‘Politie’.

Wat kan de app?

Via de app kunt u:

  • Snel iets doorgeven over bijvoorbeeld een verdachte situatie, inclusief een foto of video. Naast een melding over een situatie waarvan u de politie op de hoogte wil stellen kunt u ook een klacht of compliment over politieoptreden doorgeven.
  • Informatie over vermiste en gezochte personen bekijken.
  • Wijkagenten in de buurt zoeken, zodat u weet wie de plaatselijke contactpersoon is.
  • Politiebureaus in de buurt zoeken. U kunt het adres, postadres, de openingstijden en eventuele extra informatie van politiebureaus vinden.
  • U kunt verkopersgegevens checken voordat u met iemand zaken doet via een handelssite of webshop. U kunt met de app controleren of er meldingen over het mailadres, IBAN, telefoonnummer of website van deze (ver)koper zijn gedaan.
  • Checken of producten gestolen zijn. Controleer voor u iets tweedehands koopt of het aangeboden product bij de politie als gestolen geregistreerd staat. In deze functionaliteit kunt u de camera van uw mobiel barcodes en/of kentekens scannen om deze te controleren. Ook kunt u handmatig unieke serienummers invoeren en controleren op diefstal; zie ook stopheling.nl.
  • Telefoonnummers van de politie vinden.

De app wordt in de loop der tijd uitgebreid met nieuwe functies. Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze app? Gebruik het feedbackformulier in de app.

Voor welke platforms is de app geschikt?

De app is ontwikkeld voor smartphones met softwareversie:

  • iOS (alle versies vanaf 11.2)
  • Android (alle versies vanaf 6.0)

Hoe kan ik via de politie-app een foto of filmpje naar de politie sturen?

U hebt iets gefotografeerd of gefilmd dat u wilt doorgeven aan de politie. Via ‘Snel iets doorgeven’ kunt u foto's en filmpjes als bijlage toevoegen aan uw melding. Hebt u bijlagen groter dan 100MB, bel dan met de politie via 0900-8844. Bij spoed belt u altijd 112.

Hoe zit het met mijn privacy?

De politie heeft geen toegang tot unieke identifiers over u of uw toestel, zoals IMEI- of IMSI-nummers. Ook niet via de app stores. De politie gebruikt uw persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor wij ze hebben ontvangen. In de app worden de volgende functionaliteiten aangeboden met de volgende doelen:

  • In de buurt: op basis locatie wordt hier informatie over uw buurt getoond, zoals wijkagenten, politiebureaus en vermiste- en gezochte personen. U kunt er voor kiezen om uw huidige locatie niet te delen en handmatig een locatie in te stellen.
  • Snel iets doorgeven: heeft ten doel de politie op de hoogte te brengen van een (verdachte) situatie. Uw persoonsgegevens vallen in gevolg van een melding onder de Wet Politie Gegevens (WPG). Zie ook https://www.politie.nl/themas/melden.html
  • Checken: hierbij worden geen persoonsgegevens vastgelegd. Deze functionaliteit heeft ten doel u in staat te stellen om:
    • Verkopergegevens te checken: voordat u met iemand zaken doet via een handelssite of webshop, kunt u hier op basis van een IBAN, e-mailadres, telefoonnummer of website controleren of er meldingen over deze (ver)koper zijn gedaan. Zie ook www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html
    • Productgegevens te checken: voordat u iets tweedehands koopt, kunt u hier op basis van een barcode, serienummer of kenteken controleren of het aangeboden product bij de politie als gestolen geregistreerd staat. Zie ook www.stopheling.nl
  • Klacht: Het kan gebeuren dat u vindt dat u niet naar behoren bent behandeld door een van de medewerkers van de politie. Omdat de politie van haar fouten kan en wil leren, is er een klachtenregeling. Uw persoonsgegevens vallen in gevolg van een klacht onder de Wet Politie Gegevens (WPG). Zie ook https://www.politie.nl/contact/klachtformulier.html
  • Compliment: heeft ten doel een blijk van waardering voor het politiewerk te geven. Uw persoonsgegevens vallen in gevolg van een compliment onder de  Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Zie ook https://www.politie.nl/contact/complimentformulier.html
  • Feedback: heeft ten doel de werking van de politie app te verbeteren. Uw persoonsgegevens vallen in gevolg van een feed back onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

U vindt het algemene privacy statement van de politie op deze pagina.

Wat gebeurt er met mijn instellingen?

Uw instellingen worden op uw eigen smartphone opgeslagen.

Kan de politie meekijken in mijn telefoon als ik de app download?

Nee, het gebruik van de app is anoniem. Zie ook vraag over ‘Hoe zit het met mijn privacy?’.

Worden mijn gegevens door de politie aan andere organisaties doorgegeven?

Nee, alle informatie die de politie via de app ontvangt zoals meldingen, worden niet gedeeld met andere organisaties tenzij er sprake is van spoedeisende zaken voor andere hulpdiensten..

Wat doet de politie met de gegevens die ik opstuur?

Wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt, wordt dat u medegedeeld wanneer u uw contactgegevens hebt achtergelaten. Zie ook de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
De politie vermeldt welke gegevens bewaard worden en wat de reden daarvoor is. De politie gebruikt uw persoonsgegevens enkel voor het doel waarvoor u ze heeft achtergelaten. Dat betekent dat de politie uw gegevens niet gebruikt voor andere doeleinden. Eventuele bijlagen zoals foto’s of video’s worden gebruikt om een beter beeld te krijgen van uw melding. Zie ook de Wet politiegegevens.

Krijg ik een terugkoppeling vanuit de politie als ik via de app reageer?

Zodra u een melding-, klacht- of compliment verstuurt via de politie app neemt de politie via telefoon of email contact met u op, mocht dat nodig moeten zijn. De manier van contact kiest u zelf in de app. De formulieren die beschikbaar zijn in de app zijn niet bedoeld voor spoedeisende zaken. In geval van nood, belt u altijd 112.

Werkt de app ook in het buitenland?

Meldingen kunnen ook vanuit het buitenland worden verstuurd. Bij het veld ‘plaatsnaam’ dient echter wel een Nederlandse gemeente te worden ingevuld. ‘In de buurt’ heeft een Nederlandse locatie nodig om resultaten te tonen, maar als u in het buitenland zit kunt u handmatig een Nederlandse locatie invullen.

Wordt de politie app ook uitgebreid met nieuwe functionaliteiten?

Deze app wordt uitgebreid met nieuwe functionaliteiten. De nadruk ligt op burgerparticipatie. Via de verschillende app stores wordt bekendgemaakt welke nieuwe mogelijkheden zijn toegevoegd aan de nieuwere versies.

Hoe kan ik een klacht indienen over de politie app?

In de app vindt u via ‘Meer’ de knop ‘Feedback over de app’. Daar kunt u uw klacht, maar ook suggesties voor verbetering achterlaten. Indien nodig zal een medewerker van de politie contact met u opnemen.