Twee verdachten aangehouden van bankhelpdeskfraude
De politiemeldkamer kreeg op donderdag 21 juli, rond 14.00 uur een telefoontje van een slachtoffer van oplichting. Het slachtoffer uit Balkbrug was rond 12.00 uur gebeld door een bankmedewerker. Die had haar gevraagd of zij op de hoogte was dat er vandaag een bedrag van 3000,- euro van de rekening werd afgeschreven. Uiteraard was het slachtoffer hiervan niet op de hoogte.
Het geschrokken slachtoffer kreeg gerichte instructies. Zo moest zij inloggen op de computer op haar bankrekening. De helpdeskmedewerker vroeg vervolgens om de pincode en vervolgens het opnamelimiet te verhogen. Er zou iemand komen om de bankpas en de randomreader op te halen aan huis. Rond 13.30 uur stond daar een “bankmedewerker” aan de deur om het bankpasje en de randomreader in ontvangst te nemen. In een half uur zouden deze weer retour komen. De vrouw kreeg er een raar gevoel bij, maar ging op dat moment toch mee met het verhaal. Na vertrek ging ze naar de buurman die haar direct hielp de politie te alarmeren. Ondertussen werd er 5.000,- euro van haar rekening gepind in Dedemsvaart.
Mevrouw had een goed signalement en er was inmiddels uit de straat beeldmateriaal beschikbaar van de vermoedelijke “bankmedewerker”. Agenten kwamen bij het slachtoffer thuis voor het aanhoren van het verhaal en het opnemen van de aangifte. De agenten kregen een vergelijkbare melding elders in Balkbrug. Daar zouden ze over een kwartier de bankpas komen ophalen. Daar werd de bankmedewerker opgewacht. Deze kwam helaas voor de agenten niet opdagen. Tegen 17.00 uur wederom een vergelijkbare melding in Balkbrug. Agenten reageerden snel maar mistten de bankmedewerker maar net. Met een looprichting en een signalement zochten agenten in de omgeving. Daar troffen ze een auto met twee mannen geparkeerd op de weg. Na aanspreken bleek in deze auto een man te zitten die sprekend leek op het opgegeven signalement van de slachtoffers. In het middenconsole werd de 5.000,- euro aangetroffen.
Agenten hielden de twee 21-jarige inzittenden uit Kerkrade en Rotterdam aan. Ze werden naar het politiebureau vervoerd en de auto werd voor onderzoek in beslaggenomen. In de auto lag een groot geldbedrag en nog meer voorwerpen waarop verder onderzoek kon worden verricht.
Wordt u gebeld? Verbreek de verbinding
De oplichter belt meestal anoniem of met een vals nummer. Wat de oplichters aan de telefoon zeggen wisselt. Ze bellen op, zeggen dat werken voor een bepaalde instantie, dat uw BSN-nummer wordt misbruikt, er een arrestatiebevel tegen u loopt of dat er is wat mis is met uw bankrekening. Het is een truc. Wordt u gebeld? Verbreek de verbinding.
Het maakt eigenlijk niet uit namens wie u wordt gebeld, want criminelen bedenken altijd weer een nieuwe truc. Het komt ook voor dat criminelen zich voordoen als medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad en de Belastingdienst. Een ding is zeker: de zogenaamde medewerkers van andere overheidsinstanties proberen mensen geld afhandig te maken. Als het nodig is, gaan ze intimidatie niet uit de weg. Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer. Goed om te weten: overheidsinstanties vragen nooit naar betaalgegevens en vragen nooit om software op telefoon of computer te installeren.
2022332167RV/SL