Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Wat is telefonische oplichting?

U wordt gebeld door een oplichter die zich voordoet als een medewerker van uw bank. Dit wordt ook wel bankhelpdeskfraude genoemd. De oplichter belt met de mededeling dat er iets mis is met uw bankrekening of een betaling. Soms krijgt u een SMS dat er een betaling plaatsvindt en dat u moet bellen naar een bepaald nummer als dit niet klopt. Het kan ook zijn dat er een overheidsinstantie belt dat uw BSN-nummer wordt misbruikt of dat er een arrestatiebevel tegen u loopt.

In al deze gevallen probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen en gebruikt een babbeltruc om overtuigend over te komen. Vaak weet hij veel details over u door datalekken of door phishing die voorafgaand heeft plaatsgevonden.

Vervolgens gebruiken oplichters verschillende manieren om u op te lichten:

  • De oplichter wil dat u geld overmaakt naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet. In werkelijkheid maakt u geld over naar een rekening van de oplichter.
  • Wanneer het niet lukt met overboeken, biedt de oplichter aan u te helpen bij het overboeken. U moet hiervoor dan een speciaal programma installeren op uw telefoon of computer. U geeft hiermee de totale controle over uw telefoon of computer weg! Hierdoor kan de oplichter uw geld op een makkelijke manier wegsluizen.
  • Een zogenaamde bankmedewerker komt persoonlijk bij u langs om te ‘helpen’ met het probleem. Hij wil uw pas met pincode. Of hij probeert de inloggegevens van uw telefoon, tablet en uw bankrekening te krijgen. Met uw bankpas en pincode gaan ze uw geld pinnen. En met uw gegevens krijgen ze toegang tot uw bankrekening, waardoor ze geld over kunnen boeken naar hun eigen rekening.

In een andere variant van telefonische oplichting heeft u contact met een nephelpdesk, die u wil doen geloven dat er een probleem is met uw computer. U leest meer over deze variant op de pagina over Telefonische helpdeskfraude.

Wat kunt u zelf doen?

Als u gebeld wordt door een bank of instantie, zeg dan altijd dat u zelf die instantie terug zal bellen om het probleem te bespreken. Gebruik alleen het nummer dat al bij u bekend is, of zoek het nummer op in uw vertrouwde app, of via de website. Dit is de enige manier om zeker te weten dat u daadwerkelijk de juiste persoon of instantie spreekt.

Toch slachtoffer van telefonische oplichting?

Als u toch slachtoffer geworden bent van telefonische oplichting, schaam u dan niet. U bent echt niet de enige die dit overkomt. Neem daarom altijd direct contact op met uw bank om uw rekening te laten blokkeren. En doe altijd aangifte bij de politie. Dat kan telefonisch, persoonlijk op het bureau of in veel gevallen ook online.

Meer informatie?

Download de folder en bekijk de video voor meer informatie over telefonische oplichting.