Ga naar content

Aangifte doen

Bent u slachtoffer van een misdrijf? Is er bijvoorbeeld bij u ingebroken? Of heeft iemand u mishandeld? Dan kunt u aangifte doen bij de politie. Met een aangifte laat u ons weten wat er is gebeurd en kunnen wij een onderzoek starten. Hieronder leest u hoe u aangifte kunt doen. Waar u dat kunt doen. Wat wij doen met uw aangifte. En alle andere dingen die u wilt weten over aangifte doen bij de politie.

Inhoudsopgave

Ik wil aangifte doen

Iedereen mag bij de politie aangifte doen van een misdrijf. Ook minderjarigen. Doet een kind dat jonger is dan 13 jaar aangifte? Dan nemen we altijd contact op met de ouders of verzorgers. Soms kan of wil een kind zelf geen aangifte doen en doen zijn ouders of verzorgers dat voor hem.

Waarvan kan ik aangifte doen?
U kunt aangifte doen van alle misdrijven gepleegd in Nederland. Bijvoorbeeld diefstal, inbraak, fraude, mishandeling, verkrachting. Van sommige misdrijven moet u aangifte doen, bijvoorbeeld ontvoering. Dat staat in de wet. Bent u slachtoffer van een misdrijf buiten de Europese Unie? Dan doet u in dat land aangifte. Bent u slachtoffer van een misdrijf in een lidstaat van de Europese Unie? Dan kunt u in deze lidstaat aangifte doen. Lukt dit niet, bijvoorbeeld omdat u onderweg naar huis bent? Of gaat het om een ernstig misdrijf? Dan mag u ook in Nederland aangifte doen.

Hoe doe ik aangifte?
Voordat u aangifte doet, krijgt u informatie over wat er gebeurt tijdens uw aangifte en daarna. U kunt op verschillende manieren aangifte doen.

  • Via internet
  • Telefonisch via 0900 - 88 44
  • Op een politiebureau of steunpunt van de politie. U kunt hiervoor telefonisch een afspraak maken via 0900 - 88 44.

Soms zijn er nog andere mogelijkheden, bijvoorbeeld bij u thuis. Welke manier het beste bij u past, hangt ook af van wat er is gebeurd. Op deze website leggen we uit welke mogelijkheden er zijn. U kunt ook bellen met 0900 - 88 44. Dan helpen we u bij het maken van een keuze.

Heeft het zin om aangifte te doen?
Als u ons laat weten dat u slachtoffer bent van een misdrijf, dan kunnen wij dit opschrijven in een ‘proces-verbaal van aangifte’. Hiermee vraagt u aan ons om een onderzoek te starten. Ook als we geen verdachte vinden, heeft het zin om aangifte te doen. Dan weten we waar welke misdrijven plaatsvinden. En kunnen we de inzet van de politie op straat bepalen.

Wat zijn mijn rechten?

Bent u slachtoffer van een misdrijf? Of bent u nabestaande van een slachtoffer? Dan heeft u een aantal rechten. Hieronder leest u welke dat zijn. U kunt er gebruik van maken als u dat wilt. Deze rechten gelden ook als u niet in Nederland woont of als u geen verblijfsstatus in Nederland heeft. Meer informatie over uw rechten is te vinden op www.rijksoverheid.nl/

Recht op informatie
Ja. En niet alleen op informatie over uw rechten, maar ook over het doen van aangifte en wat er daarna met uw zaak gebeurt. Als u dat wilt dan houden de politie en het Openbaar Ministerie u op de hoogte van uw zaak. Heeft u vragen over hoe het nu verder gaat met uw zaak? Bel dan de politie of het Openbaar Ministerie. Zijn er spullen van u in beslag genomen? Dan heeft u recht op informatie hierover.

Recht op hulp
U kunt voor gratis hulp, advies en informatie terecht bij een aantal organisaties, bijvoorbeeld Slachtofferhulp Nederland. Ook als u geen aangifte doet. Slachtofferhulp Nederland kan u helpen op juridisch, praktisch en emotioneel gebied. Kijk voor een overzicht van organisaties die u kunnen helpen op www.slachtofferwijzer.nl.

Recht op bescherming 
Bent u bang voor uw veiligheid? Bijvoorbeeld dat u nog een keer slachtoffer wordt? Praat hier dan over met ons. Samen met u bekijken we wat we kunnen doen om u te beschermen en ook wat u zelf kunt doen. Besluit u om aangifte te doen? U kunt ons bijvoorbeeld vragen of wij uw adres niet in uw aangifte zetten.

Gratis tolk
​Begrijpt u de Nederlandse taal niet goed? Vraag de politie of de officier van justitie dan om een tolk. Regelen wij een tolk voor u, bijvoorbeeld bij de aangifte of het verhoor? Dan is dit gratis. Wilt u een schriftelijke vertaling krijgen van de documenten die gaan over uw aangifte of de strafzaak? Stuurt u dan een brief naar de officier van justitie of de rechter. Slachtofferhulp Nederland of een advocaat kan u hierbij helpen.

Recht op bijstand 
U mag zich altijd laten bijstaan door een advocaat, bijvoorbeeld als u aangifte doet. In een aantal gevallen is een advocaat gratis. Wilt u zich laten bijstaan door iemand anders, bijvoorbeeld een vriend, familielid of een medewerker van Slachtofferhulp Nederland? Dan kunt u dit vragen aan ons. Als dit niet mag, dan leggen wij u uit waarom niet. Slachtofferhulp Nederland kan u helpen bij het vinden van een advocaat.

Hoe bereid ik me voor?

  • Probeer zo goed mogelijk te herinneren wat er is gebeurd. Waar is het gebeurd? Hoe laat? Heeft u de dader gezien? Hoe zag hij of zij eruit? Heeft u andere dingen gezien, bijvoorbeeld een auto? Waren er andere mensen in de buurt? Hoe beter u dit kunt vertellen, hoe groter de kans is dat we een verdachte vinden. 
  • Zijn er spullen gestolen? Probeer dan zo goed mogelijk te bedenken welke spullen. En hoe die spullen er uitzien. Heeft u foto’s waar de spullen op staan of serienummers van bijvoorbeeld de televisie of de computer? Neem die dan mee als u aangifte doet.
  • Neem uw paspoort, uw identiteitskaart, uw rijbewijs of uw Nederlands vreemdelingendocument mee als u aangifte doet.

Hoe gaat dat in zijn werk, aangifte doen?

Via internet kunt u aangifte doen van diefstal, vernieling en internetoplichting. Aan de hand van vragen loodsen we u door de aangifte heen. Om aangifte te doen via het internet heeft u DigiD en controle via sms nodig. Doet u aangifte via de telefoon, op het politiebureau, bij u thuis of op uw werk? Dan zetten we de aangifte samen met u op papier. We zullen u vragen stellen over het strafbare feit waarvan u slachtoffer bent geworden en u ook op uw rechten wijzen. 

Aangifte ondertekenen
U bent verplicht om in uw aangifte de waarheid te vertellen. In het proces-verbaal schrijven we op wat u zegt. Daarna kunt u lezen of we alles goed hebben opgeschreven. Wij kunnen uw aangifte ook aan u voorlezen. U zet uw handtekening als u het eens bent met de inhoud. Nadat u uw handtekening heeft gezet, kunt u de aangifte niet meer veranderen. Uw aangifte is dan definitief. U kunt uw aangifte nog wel aanvullen. Bijvoorbeeld als u later nog iets belangrijks te binnen schiet dat de politie moet weten. 

Schade?
Heeft u schade aan uw spullen, of bent u gewond? Of heeft u psychische schade omdat u erg geschrokken of bang bent? Vertel dit aan ons als u aangifte doet. Vaak kunt u dan vragen om een schadevergoeding van de dader. Het is daarom belangrijk dat deze schade goed in uw aangifte staat opgeschreven.

Administratie
U krijgt van ons een kopie van uw aangifte of een bevestiging van uw aangifte. U kunt deze bevestiging krijgen in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Wilt u de bevestiging in een andere taal? Vraagt u dan om een tolk. Wij hebben uw contactgegevens nodig om u te kunnen informeren. Gaat u verhuizen of heeft u een nieuw telefoonnummer of e-mailadres? Geef dit dan door aan ons.​

Kan ik mijn aangifte intrekken? 
Heeft u spijt van uw aangifte of bent u misschien bang geworden en wilt u daarom uw aangifte liever intrekken? Dat kan helaas niet. Wel kunt u naar het politiebureau gaan en aan de politie vertellen wat er aan de hand is. De politie bespreekt dit dan met de officier van justitie. De officier van justitie beslist wat er met uw aangifte of met het onderzoek gebeurt.

Hoe werkt online aangifte doen?

U kunt online aangifte doen via onze website. Kijk bij Aangifte of Melding doen. Let op: u hebt hiervoor DigiD en sms-controle nodig!

DigiD en sms-controle
Dankzij DigiD is de verbinding tussen onze website en uw computer beveiligd. Alle gegevens worden namelijk in een soort code heen en weer gestuurd. Ook weten wij dankzij DigiD en sms-controle heel zeker dat wij de informatie over uw aangifte niet per ongeluk met iemand anders delen. Veiligheid voorop! 
Hebt u nog geen DigiD of sms-controle, kijk dan op de website van DigiD hoe u dit kunt aanvragem.

Waarom is de controle via sms eigenlijk nodig?
Het is een extra beveiliging van uw gegevens. Met DigiD kunt u heel belangrijke zaken regelen. Bijvoorbeeld een uitkering of een studielening aanvragen. Stel dat iemand uw DigiD-gegevens te pakken gekregen heeft, dan kan hij/zij toch niet inloggen. De sms-code komt namelijk niet bij hen binnen. Vraag de controle via sms op tijd aan! Het kan vijf dagen duren voor u per post de activeringscode krijgt. Voer deze code in op de website van DigiD.

Kan ik ook inloggen als ik geen mobiele telefoon heb?
Ook als u geen mobiele telefoon hebt, kunt u gebruik maken van de sms-functie. U krijgt dan een telefoontje op uw vaste lijn binnen met een ingesproken code. 

Ik was begonnen aan mijn aangifte, maar hij is ineens verdwenen. Hoe kan dat?
Als u 15 minuten achter elkaar geen toets meer hebt aangeraakt, waarschuwen wij u eerst een paar keer. Daarna slaan wij uw aangifte op in Mijn Politie, onder 'concept'. Log in dat geval in met uw DigiD op Mijn Politie. Open het concept en u kunt weer verder. Wacht u langer dan twee weken met verdergaan, dan verwijderen wij uw aangifte uit ons systeem. U moet dan echt opnieuw beginnen.

Ik wil aangifte doen namens een bedrijf/organisatie. Hoe werkt dat?
​Doet u vaker via internet aangifte namens een bedrijf, organisatie of winkel dan kunt u ook aangifte via internet voor bedrijven gebruiken. En voor pomphouders is op diezelfde pagina een apart formulier beschikbaar nadat een klant getankt heeft zonder te betalen.

Wat gebeurt er met mijn aangifte?

Wij gebruiken uw aangifte om de dader op te sporen en te bepalen waar wij onze agenten inzetten. Als er voldoende aanknopingspunten in de aangifte zitten, doen we onderzoek. Mogelijk stellen we u nog extra vragen.

Hoe gaan wij om met uw privacy?
Als u slachtoffer bent, mogen wij uw gegevens doorgeven aan Slachtofferhulp Nederland. Slachtofferhulp Nederland neemt dan contact met u op. Als u dat niet wilt, kunt u dit aan ons vertellen. Wij registreren dit. Slachtofferhulp Nederland mag uw gegevens niet aan anderen doorgeven. Vindt de politie een verdachte? Dan krijgt de advocaat van de verdachte ook uw aangifte. Hij kan zich daarmee voorbereiden op de verdediging van de verdachte.

Wij doen onderzoek 
Na uw aangifte gaan we onderzoek doen. We laten u weten hoe het gaat met het onderzoek. Soms doen we dat persoonlijk. In andere gevallen sturen wij u een brief of kunt u het zelf opzoeken op uw persoonlijke pagina op politie.nl. Bij misdrijven zoals inbraken en mishandeling laten we u ook tussentijds weten hoe het gaat met het onderzoek. Heeft u zelf vragen over hoe het nu verder gaat met uw zaak? Bel dan de politie of het Openbaar Ministerie.

Wij doen geen onderzoek of zetten het stop
In sommige situaties doen we geen onderzoek. Of stoppen we het onderzoek zonder dat we de dader hebben gepakt. Soms hebben we bijvoorbeeld te weinig informatie en kunnen we daardoor de verdachte van een misdrijf niet opsporen. We laten het u weten als we geen onderzoek doen of het onderzoek stoppen en leggen uit waarom we dat doen. Bent u het daarmee niet eens? Dan kunt u een brief sturen naar de officier van justitie of een klacht indienen bij het Gerechtshof. In het bericht van de politie leest u wat u moet doen in uw geval. Slachtofferhulp Nederland kan u hierbij helpen.

Wij houden u op de hoogte
Bij een woninginbraak of geweldsmisdrijf neemt de politie al een paar jaar persoonlijk contact op. Meestal telefonisch. Voor heel ernstige geweldsmisdrijven zet de politie familierechercheurs in, die de nabestaanden ondersteunen tijdens het politieonderzoek. Via Mijn Politie kunnen we nu ook aangevers van diefstallen, vernielingen en internetoplichting op de hoogte houden. Dit gaat om ongeveer 700.000 aangiftes per jaar; dit is zo’n 85% van alle aangiftes. In deze gevallen gaat het niet om persoonlijk contact, maar om een e-mail dat er iets veranderd is in de status van de aangifte. Slachtoffers kunnen dan op Mijn Politie kijken wat dit precies is.

Er komen per jaar meer dan een miljoen aangiftes binnen bij de politie. In het filmpje hieronder kunt u bekijken hoe we alle aangiftes beoordelen. 

Hier is een YouTube-video ingesloten. Deze kan niet getoond worden omdat u geen cookies accepteert. U kunt de video ook bekijken op http://www.youtube.com/watch?v=6FZdA0-IHuk

Ik ben ontevreden

Soms is er onvoldoende informatie om een onderzoek in te stellen. Of om met een onderzoek verder te gaan. Wij nemen die beslissing niet zomaar. Daar heeft de overheid regels voor opgesteld: de Aanwijzing voor de opsporing.

Bezwaar tegen beslissing 
Bent u het toch niet eens met die beslissing? Dan kunt u een brief schrijven aan de officier van justitie waarin u vertelt waarom u vindt dat uw zaak wel moet worden onderzocht. Slachtofferhulp Nederland kan u daar eventueel mee helpen. De officier van justitie denkt hierover na en zal u vertellen wat zijn besluit is. U moet uw bezwaar opsturen naar het arrondissementsparket dat hoort bij de plek waar het strafbare feit gebeurd is. Onderteken de brief en stuur een kopie mee van de afwijzing van de politie en een kopie van uw aangifte.

Klacht over politieoptreden
Hebt u een klacht over het optreden van de politie, bijvoorbeeld tijdens het doen van aangifte? Vul dan het klachtenformulier in of bel ons op 0900 - 88 44. 

Alles over het strafproces

Stel: wij hebben een onderzoek ingesteld en er is een verdachte aangehouden. Hebt u in uw aangifte aangegeven dat u dat wilt weten? Dan krijgt u hiervan bericht in Mijn Politie.
Ook het Openbaar Ministerie neemt dan contact met u op. Het vertelt u wat er gaat gebeuren, of er een rechtszaak komt en wanneer, en wat uw rechten zijn. U kunt ook altijd informatie over uw aangifte, het onderzoek en de eventuele strafzaak vragen bij het Slachtofferloket.
Als de officier van justitie besluit om uw zaak niet verder te vervolgen, dan krijgt u hierover een bericht. Hierin staat uitgelegd waarom de zaak wordt gestopt. In de brief staat ook wat u kunt doen als u het niet eens bent met dit besluit.

Wilt u een gesprek met de dader?
Sommige slachtoffers willen graag een gesprek met de verdachte of de dader. U kunt ook een brief sturen. Slachtofferhulp Nederland kan u doorverwijzen naar organisaties, die helpen om in contact te komen met een verdachte of dader. Zij vragen de verdachte of dader dan of hij ook contact met u wil. Als dat zo is, dan kunt u contact hebben.

Heeft u schade, materieel of immaterieel?
Neem bij schade direct contact op met uw eigen verzekeraar. Vaak vraagt uw verzekeraar om uw aangifte. Stuur dan een kopie van uw aangifte of de bevestiging van uw aangifte en bewaar het origineel zelf.
Als er een verdachte is aangehouden, dan kan de officier van justitie of de rechter besluiten dat hij uw schade moet betalen. U krijgt hiervoor een schadeformulier van het Openbaar Ministerie. Heeft u acht maanden na de beslissing van de officier van justitie of de rechter nog niet het hele bedrag gekregen? Dan kan CJIB u alvast (een deel van) dit bedrag betalen.

Bent u slachtoffer van een ernstig geweldsmisdrijf?
Of heeft iemand uw partner, uw kind of uw vader of moeder vermoord? Dan kan het Schadefonds Geweldsmisdrijven u een bedrag betalen. Kijk voor meer informatie op www.schadefonds.nl of bel met het Schadefonds op 070 - 414 20 00.

Wij hebben uw spullen gevonden. Wat dan?
U kunt uw spullen meestal terugkrijgen, maar dat kan soms wel lang duren. Als de dader ze terug wil geven, kunt u ze ophalen op het politiebureau. Wil de dader ze niet aan u teruggeven? Dan kunt u de spullen terugvragen aan de officier van justitie. Hij laat u weten wanneer u de spullen kunt komen halen.
Zijn uw spullen in beslag genomen als bewijsmateriaal voor de strafzaak? Dan heeft u het recht om te weten waar uw spullen zijn, of u ze terugkrijgt en wanneer. Slachtofferhulp Nederland kan u helpen bij het terugvragen van uw spullen. U kunt meer informatie vinden over beslag van voorwerpen op de website van het Openbaar Ministerie.

Welke rechten hebt u in het strafproces?

  • U mag vragen om stukken van het dossier van de strafzaak te zien. Dat kunt u aan de officier van justitie of rechter vragen. U kunt de officier van justitie ook vragen om documenten toe te voegen aan het dossier van uw zaak. Een advocaat of Slachtofferhulp Nederland kan u hierbij helpen.
  • Bent u slachtoffer van een ernstig strafbaar feit of nabestaande van het slachtoffer? En komt er een strafzitting? Dan mag u in de rechtszaal spreken over wat u wilt, bijvoorbeeld over de straf die u vindt dat de verdachte moet krijgen of over de gevolgen van het strafbare feit voor u. Soms kunt u ook voor de zitting een gesprek met de officier van justitie krijgen. Een advocaat of Slachtofferhulp Nederland kan u helpen om dit voor tebereiden. 
  • Als u dat wilt, houdt de officier van justitie u op de hoogte over verlof, vrijlating of eventuele ontsnapping van de verdachte of de dader.

Wie betaalt uw kosten bij een rechtszaak?
Bent u getuige in een strafzaak? En heeft u hierdoor kosten, bijvoorbeeld reiskosten of kosten omdat u niet kunt werken? Dan kunt u deze kosten terugvragen van de overheid. Op de dagvaarding of oproeping vindt u daarover meer informatie.