Ga naar content

Contact met 0900-8844

Het nummer 0900-8844 is hét landelijke servicenummer van de politie. Met dit nummer kunt u bellen voor al uw niet-spoedeisende vragen of problemen. Is er wel spoed geboden, omdat u bijvoorbeeld een verdachte situatie ziet? Bel dan met het alarmnummer 112.

Inhoudsopgave

Waarom 0900-8844?

De politie wil met het landelijk servicenummer 0900-8844 de dienstverlening aan de burger verbeteren. Achter het nummer zit een regionale telefooncentrale, waar professionele medewerkers de telefoon opnemen. Doorverbinden naar een politiebureau bij u in de buurt is daarom minder vaak nodig. Zo is de politie beter bereikbaar, toegankelijk en aanspreekbaar.

Wanneer bel ik 0900-8844?

De stelregel is: geen spoed, wel politie? Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau.

Krijg ik rechtstreeks een medewerker aan de lijn?

  • Belt u met een vast toestel? Dan komt u rechtstreeks bij de centrale in uw regio uit.
  • Belt u via een mobiel toestel of op een andere manier? Dan kan het zijn dat u via een keuzemenu wordt doorverbonden. Of u wordt via de regionale telefooncentrale (in Driebergen) verbonden met de politie in uw woonplaats.

Wanneer kan ik 0900-8844 bereiken?

0900-8844 is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.

Wat kost een gesprek via 0900-8844?

Voor een gesprek via 0900-8844 betaalt u 2,8 cent per minuut, met een starttarief van 9,51 cent, plus uw gebruikelijke belkosten.

Wat is het verschil tussen 0900-8844 en het alarmnummer 112?

U belt alleen 112 bij spoedeisende zaken. Bijvoorbeeld bij levensbedreigende situaties en/of als u een misdrijf ziet. Voor alles wat 'zonder zwaailicht' kan, en voor informatie en advies kiest u 0900-8844.

Kan ik 0900-8844 vanuit het buitenland bellen?

Ja, dat kan. Bent u in het buitenland en hebt u de Nederlandse politie nodig? Bel dan naar +31-34 357 8844. U krijgt dan iemand van de telefooncentrale van de politie aan de lijn. Hij of zij handelt het gesprek af, of zet het gesprek door naar de politie bij u in de buurt. Collect calls en binnenlandse gesprekken worden niet behandeld.

Ik heb iets verloren. Bel ik dan met 0900-8844?

Nee. Sinds 1 januari 2012 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor gevonden en verloren voorwerpen en niet meer de politie. Bent u iets verloren of hebt u iets gevonden? Neem dan contact op met uw gemeenten. Let op: bent u uw rijbewijs, paspoort, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsdocument verloren? Kijk dan hier.

Is er ook een servicenummer voor doven en slechthorenden?

  • Het landelijke telefoonnummer politie voor doven en slechthorenden is 0900-1844 (teksttelefoon).
  • Voor noodgevallen is het alarmnummer voor doven en slechthorenden 0800-8112 (teksttelefoon).

Heeft 0900-8844 nummerherkenning?

Ja, uw telefoonnummer verschijnt automatisch in beeld bij de medewerker van de alarmcentrale en zodoende kan de centralist u terugbellen. Tenzij u uw nummer heeft afgeschermd, want dan verschijnt er ‘Anonymous’ in beeld en kan de centralist u niet terugbellen. De politie kan u dan geen passende hulp bieden, omdat niet bekend is wie de persoon is, of waar hij of zij woont.

Wat als ik geen beltegoed meer heb?

Zonder beltegoed op uw mobiele telefoon wilt u contact maken met 0900-8844. Als u wel internetverbinding heeft met uw mobiele telefoon, bijvoorbeeld via een gratis wifi netwerk, dan kunt u online de politie vragen of zij met u contact wil opnemen. Via contact vragen kunt u uw vraag stellen en typen hoe u te bereiken bent. Dit contactormulier wordt uitgelezen door dezelfde medewerkers van de 0900-8844 centrale. Dit formulier is uitsluitend bedoeld voor vragen die niet met spoed door de politie moeten worden beantwoord.