Ga naar content

Contact met 112

In spoedeisende situaties belt u het landelijke alarmnummer 112. Dat doet u als uw leven of dat van iemand anders in gevaar is. U belt dus 112 als elke seconde telt. Bijvoorbeeld bij een verkeersongeluk, of als u getuige bent van een misdrijf of denkt dat iemand wil gaan inbreken. De 112-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp. Bijvoorbeeld de brandweer, de politie of een ambulance.

Inhoudsopgave

Hoe werkt het alarmnummer 112?

Belt u met het alarmnummer 112? Dan krijgt u een medewerker van de meldkamer aan de telefoon.

Wanneer u 112 belt, geef dan door:

  • Welke hulpdienst u wilt spreken: politie, brandweer of ambulance
  • Waar er hulp nodig is (locatie)

De medewerker van de 112-alarmcentrale verbindt u onmiddellijk door met de politie, brandweer of ambulancedienst in het gebied waar u bent. Daar geeft u aan wat er aan de hand is. De centralist bepaalt of er inzet van een hulpdienst nodig is en met hoeveel spoed deze wordt ingezet.

In welke situaties kan ik contact opnemen met 112?

In geval van spoed. Dus wanneer iemands leven in direct gevaar is of wanneer u getuige bent van een misdrijf of het voorbereiden van een inbraak of diefstal. Door 112 te bellen kan iemands leven gered worden, kan de politie de daders van een misdrijf aanhouden of kan een misdrijf worden opgelost doordat de dader(s) kan worden betrapt.

Voorbeelden zijn:

  • aanrijding met gewonden;
  • mishandeling;
  • beroving, steekincident of vechtpartij;
  • als iemand onwel wordt;
  • inbraak of diefstal op die op dat moment aan de gang is of wordt voorbereid;
  • vernieling of vandalisme op heterdaad;
  • ontvoering of een poging tot ontvoering.

Bij twijfel bel altijd 112!

Wanneer kan ik 112 bereiken?

Het alarmnummer 112 is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar. Het nummer is gratis.

Wat is het alarmnummer voor doven, slechthorenden en spraakgehandicapten?

Voor spoedeisende hulp kan gebeld worden met de teksttelefoon naar alarmnummer 0800-8112. Heeft u geen teksttelefoon? Ook via uw smartphone, tablet of computer kunt u contact opnemen.  Voor niet-spoedeisende zaken is het (teksttelefoon)nummer 0900-1844.

Is 112 altijd bereikbaar met een mobiele telefoon?

Een mobiele telefoon maakt onderscheid tussen 112 en een normaal telefoonnummer. U kunt zelfs 112 bellen als het toetsenbord van uw mobiele telefoon is geblokkeerd. Ook kunt u het alarmnummer bellen als uw beltegoed op is. Heeft uw provider een storing? Dan gaat de verbinding naar 112 automatisch via een andere provider met wel bereik. Alleen wanneer u ergens bent waar u geen bereik hebt, krijgt u geen verbinding met 112. Meer informatie hierover is te vinden op de website van de Rijksoverheid. Het is nog niet mogelijk om naar 112 te sms'en als u in nood bent.

Hoe weet de alarmcentrale mijn locatie?

Als u momenteel 112 belt met uw mobiele telefoon, krijgt de alarmcentrale uw locatiegegevens. Dit is bijna altijd de plek van de gsm-mast die voor uw oproep gebruikt wordt. Die locatie is niet erg precies. Daarnaast krijgt de 112-alarmcentrale ook de locatie van uw telefoon als u 112 belt met een Androidtelefoon vanaf versie 4.0. Deze locatie is in veel gevallen veel preciezer dan de locatie van de gsm-mast. Hierdoor kan de centralist van de alarmcentrale nog sneller de juiste hulp naar de juiste plaats sturen. De techniek op Android telefoons die hiervoor wordt gebruikt heet AML.
AML staat voor Advanced Mobile Location. Als u 112 belt, stuurt AML tijdens het gesprek uw precieze locatie naar de 112-alarmcentrale. De centralist zal u daarnaast ook nog vragen waar u bent, om er zeker van te zijn dat de hulp maar de juiste plek wordt gestuurd. AML werkt vanzelf als u met een Androidtelefoon 112 belt. Ook als de locatievoorzieningen in uw telefoon uit staan. Gedurende het 112-gesprek wordt AML tijdelijk aangezet. Daarna schakelt het zichzelf uit.
AML wordt voor Androidtelefoons vanaf begin 2019 per provider ingevoerd.  In de loop van 2019 werkt AML ook op iPhones. Meer informatie over AML vindt u hier.
Om de (ontvangst van) locatiegegevens op de 112-alarmcentrale te verbeteren, zijn naast AML meerdere manieren beschikbaar of in ontwikkeling om de locatie van een melder te bepalen. Bekijk het overzicht in de infographic locatiebepaling.

Werkt 112 ook op het water?

Het alarmnummer 112 is bereikbaar op het water. Alleen bij grote wateroppervlakten zoals het IJsselmeer en de Waddenzee is de dekking van de mobiele telefoonnetwerken niet optimaal. U kunt op deze locaties een marifoon of satelliettelefoon gebruiken. Het is belangrijk dat u als melder weet waar u op het water bent. Hiervoor is een goede waterkaart nodig. De hulpverleningsdienst die uw melding binnenkrijgt, geeft u instructies en schakelt eventueel andere hulpdiensten in.

Heeft 112 nummerherkenning?

Het telefoonnummer van elke oproep verschijnt in principe in beeld bij de medewerker van de alarmcentrale. Dat gebeurt niet als de beller nummerherkenning heeft uitgeschakeld of als de beller de sim-kaart uit de mobiele telefoon heeft gehaald. Is de verbinding slecht of hangt u bijvoorbeeld in paniek plotseling op? Dan kan de centralist het nummer terugbellen (tenzij de uitzondering gelden van nummerherkenning uit en sim-kaart eruit).

Hoe kan ik noodoproep sturen met mijn smartphone?

Op veel smartphones kunt u - meestal met behulp van een app - noodnummers (ICE) instellen, zodat u deze telefoonnummers snel kunt bellen via een noodknop op het startscherm van uw telefoon. Denk bijvoorbeeld aan het nummer van een naaste of het alarmnummer 112.

SOS-functie instellen

Bij de nieuwste smartphones is het bovendien mogelijk om een SOS-functie in te stellen voor noodsituaties. Via deze functie belt de telefoon automatisch naar de ingestelde noodnummers door de aan/uit-knop een aantal keer snel achter elkaar in te drukken. De SOS-functie omzeilt dan de vergrendeling van uw telefoon op dezelfde wijze als de noodoproep-knop op het startscherm.

iPhone en Samsung Galaxy

De nieuwste Galaxy-telefoons van Samsung (draaiend op besturingssysteem Android 5.0 of hoger) en de nieuwe iPhones van Apple (draaiend op besturingssysteem iOS 11) hebben een eigen SOS-functie voor noodsituaties.

Bij de iPhone kunt u deze functie zelf instellen via de app Gezondheid op uw telefoon. Ga naar ‘Medische ID’ en vul hier uw 'SOS-contactpersonen' in. Eenmaal ingesteld werkt de SOS-functie dan bij vijf keer snel de aan/uit-toets (de knop aan de zijkant van uw toestel) indrukken.

De SOS-functie zit ook op de laatste Samsung Galaxy telefoons (vanaf Galaxy S4). U vindt de SOS-functie bij 'Instellingen' onder 'Geavanceerde functies' bij de optie 'SOS-berichten verzenden'. Bij deze telefoons werkt de SOS-functie bij drie keer snel de aan/uit-toets indrukken.

Overige toestellen

Bij andere Android-toestellen is er ook een manier om een noodknop in te stellen. U kunt hiervoor een van de vele SOS-apps downloaden en deze naar wens instellen.

Wat moet ik doen als ik niet meteen contact krijg met 112?

Als u niet direct contact krijgt met de 112-alarmcentrale, blijf dan aan de lijn. Als er geen direct gevaar is, bedenk dan of u beter een andere organisatie kunt bellen of u zelf (alvast) iets kan doen.

Wat gebeurt er bij misbruik van 112?

Voor niets of voor de grap naar 112 bellen, kan ervoor zorgen dat er onnodig slachtoffers vallen. Iemand met een echte noodmelding krijgt daardoor misschien geen verbinding met de alarmcentrale. Misbruik van 112 is dan ook strafbaar. Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op. Alle gegevens van (mobiele) telefoons zijn op te vragen. En alle gesprekken die via 112 binnenkomen, worden opgenomen. Bij misbruik van 112 kunnen volwassenen een boete of een gevangenisstraf krijgen. Maken kinderen misbruik van 112? Dan licht de politie de ouders in. Belt een kind vaker naar 112? Dan moet het naar Halt. De politie kan de kinderrechter vragen om een zwaardere straf.

Kan ik 112 bellen als er een ramp of crisis is?

Bent u op zoek naar voor actuele informatie van de overheid bij een ramp of crisis, kijk dan op crisis.nl. In spoedeisende situaties belt u het landelijke alarmnummer 112.

Werkt 112 ook buiten Nederland?

U kunt het alarmnummer 112 bellen in alle landen van de Europese Unie. In de meeste EU-landen kunt u Engels spreken met de plaatselijke alarmcentrale. Vaak kunt u ook Frans of Duits spreken. Buiten Europa gelden andere alarmnummers.

Meld ik verdacht gedrag via 112?

Ja, wanneer u getuige bent van een misdrijf of het voorbereiden van een inbraak of diefstal kunt u dit melden bij 112. De 112-alarmcentrale beoordeelt of de politie naar de melding toegaat. Verdacht gedrag kunt u dus melden via 112, als er sprake is van spoed. Sterker nog, het kan het verschil maken tussen een aanhouding op heterdaad en een misdrijf zoals onderstaande film duidelijk maakt.

Hier is een YouTube-video ingesloten. Deze kan niet getoond worden omdat u geen cookies accepteert. U kunt de video ook bekijken op http://www.youtube.com/watch?v=6j4MaAS7BB4