Ga naar content

Cybercrime

De betekenis van de term cybercrime is dezelfde als die van cybercriminaliteit of computercriminaliteit. Hierbij gaat het om misdaad gepleegd met ICT, gericht op ICT. Het strafbare feit wordt dus gepleegd met een computer, smartphone, smartwatch of tablet, kortom alles waar een processor in zit. Cybercrime voorbeelden zijn hacking, DDoS-aanvallen, ransomware, virussen, malware, enzovoort.

U hoeft geen computer of internetaansluiting te hebben om slachtoffer te worden van cybercriminelen. Zo bevatten de meeste telefoons en bankpassen computerchips, die kunnen worden gemanipuleerd. Maar ook bedrijfssystemen, moderne auto’s en chipkaarten zijn vatbaar voor cybercriminaliteit . Voor het plegen van cybercrime gebruiken criminelen speciale apparatuur en software. Daarom hanteert de politie voor de opsporing ook geavanceerde middelen en technieken.
Daarnaast komt er ook steeds meer gedigitaliseerde criminaliteit voor waarbij klassieke delicten online gepleegd worden, zoals internetoplichting, afpersing via e-mail, phishing, enzovoort.
Een combinatie van beide verschijningsvormen is ook mogelijk, bijvoorbeeld het inloggen op een account met inloggegevens die via phishing zijn bemachtigd.

Tips om cybercrime te voorkomen

Digitale veiligheid is helaas niet te garanderen. U kunt wel maatregelen nemen om de kans om slachtoffer van cybercriminaliteit te worden zo klein mogelijk te maken:

  • Zorg dat uw computer goed beveiligd is en installeer updates zodra ze beschikbaar zijn
  • Maak gebruik van een virusscanner, firewall, scriptblockers (apps die scripts tegenhouden die een virus kunnen bevatten)
  • Gebruik een sterk wachtwoord – bijvoorbeeld een lange wachtzin -. Deze is voor u gemakkelijk te onthouden en voor criminelen moeilijk te achterhalen. Meer informatie hierover vindt u bijvoorbeeld op www.veiliginternetten.nl
  • Klik niet zomaar op een link
  • Geef nooit uw inloggegevens af
  • Bij een scheiding (werk of privé) moet u ook digitaal scheiden: reset wachtwoorden en verbreek eventueel gedeelde e-mailadressen en cloud-accounts
  • Maak regelmatig een back-up van uw waardevolle bestanden (bijvoorbeeld foto’s, video’s, documenten enzovoort).

Hier is een YouTube-video ingesloten. Deze kan niet getoond worden omdat u geen cookies accepteert. U kunt de video ook bekijken op http://www.youtube.com/watch?v=a3rwR05E1Ks

Aangifte cybercrime

Van cybercrime kunt u aangifte doen via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau. Zorg voor u cybercrime gaat melden bij de politie dat u geen digitale sporen verloren laat gaan: zet de computer niet uit en bewaar zoveel mogelijk informatie of breng deze mee. Van een aantal vormen van cybercriminaliteit kunt u ook online aangifte doen op deze website.

Wat doet de politie tegen cybercrime?

Cybercriminelen zijn moeilijk op te sporen. Ze opereren vaak grensoverschrijdend en wisselen regelmatig van server. De politie werkt daarom bij de aanpak van cybercrime samen met veel partijen in binnen- en buitenland.
In Nederland wordt ingezet op vier sporen. De overheid investeert in opsporing en wetenschappelijk onderzoek. Naast de opsporing, zetten politie en justitie steeds meer in op het voorkomen en verstoren van cybercrime. Dit gebeurt samen met (internationale) partners. Een ander onderdeel is dat de opsporing wordt versterkt en de overheid slachtoffers ondersteunt om te voorkomen dat zij herhaald slachtoffer van cybercrime worden.
Er zijn speciale teams tegen bankenfraude (Electronic Crimes Taskforce), kinderporno (Team ter Bestrijding van Kinderpornografie en Kindersekstoerisme) en high tech crime, ofwel de meest geavanceerde vormen van cybercrime (Team High Tech Crime).
Internationaal werkt de Nederlandse politie in de opsporing samen met onder meer Europol, Interpol en de FBI.

Cybercrime nieuws

Het ministerie van Justitie en Veiligheid is een campagne gestart, waarin mensen worden opgeroepen om zich beter te beschermen tegen internetcriminaliteit.

  • Het Nationaal Cyber Security Centrum draagt bij aan het gezamenlijk vergroten van de weerbaarheid van de Nederlandse samenleving in het digitale domein. 
  • De website Veilig internetten geeft antwoord op vragen en hulp bij problemen. Voor iedereen.
  • De website Veilig internetbankieren van de Betaalvereniging Nederland is het belangrijkste gezamenlijke platform dat de banken in Nederland gebruiken om hun klanten voor te lichten op het gebied van fraude en veiligheid.
  • Ontvangt u spam? En heeft u daar last van? Op deze website kunt u uw klacht over spam doorgeven aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
  • Fraudehelpdesk.nl wil burgers en bedrijven weerbaarder maken tegen fraude. Zo waarschuwen ze voor frauduleuze zaken op hun website.
  •  Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) helpt  met de website Digital Trust Center bedrijven weerbaarder maken tegen cyberdreigingen.