Ga naar content

Fraude met betaalproducten

Fraude met betaalmiddelen kent verschillende vormen. Denk hierbij aan bankrekeningfraude of het verkrijgen van de gegevens (rekening- en pasnummers, inlogcodes etc.) via skimming of phishing, fraude met creditcards, bankpas of betaalkaarten en het gebruik van vervalste acceptgiro's. Ook geldezels (moneymules) vallen onder deze vorm van fraude.

Inhoudsopgave

Wat te doen als slachtoffer van fraude met creditcard- of betaalkaart?

Neem direct contact op met de creditcardmaatschappij of bank en volg hun aanwijzingen nauwgezet op. De contactgegevens van banken en creditcardmaatschappijen vindt u op de website van Veilig Bankieren.
Als de creditcardmaatschappij of bank de schade vergoedt hoeft er geen aangifte te worden gedaan bij de politie. Indien nodig, doet de creditcardmaatschappij of bank dit zelf!

Hoe herkent of voorkomt u creditcard- of betaalkaartfraude?

Herkennen

Er verdwijnt geld van de rekening via een creditcard- of bankoverschrijving zonder dat u zelf opdracht heeft gegeven.

Voorkomen

  • Wees kritisch aan wie u uw gegevens toevertrouwt
  • Houd uw creditcard en bankpas altijd goed gescheiden van de bijbehorende gegevens
  • De website Pas op je pas biedt handige tips hoe te voorkomen dat je gebruikt wordt door fraudeurs. Ook staan op deze website films hoe criminelen te werk gaan en wat de gevolgen zijn voor jongeren.

Wat is acceptgirokaartfraude?

De fraude bestaat uit het vervalsen van een acceptgiro. Hierdoor wordt onrechtmatig een bedrag van uw rekening afgeschreven. Soms krijgt u vervalste overschrijfformulieren toegestuurd (bijvoorbeeld van de Kamer van Koophandel), waardoor u misleid wordt en onbedoeld geld overmaakt naar de rekening van de fraudeur.

Advies

Denk goed na wanneer u onverwacht een acceptgiro krijgt toegestuurd. Toch slachtoffer? Neem dan direct contact op met uw bank en volg hun aanwijzingen nauwgezet op. De contactgegevens van banken vindt u op de website van Veilig Bankieren.
Als de bank uw schade vergoedt hoeft er geen aangifte te worden gedaan bij de politie. Indien nodig, doet de bank dit zelf!

Phishing

Phishing is een vorm van internetfraude, waarmee fraudeurs proberen om via e-mail achter uw bankgegevens te komen. Fraudeurs lokken u naar een valse (bank)website. Dit is echter een kopie van de echte website van de bank. Hier wordt u verzocht om uw inlognaam en wachtwoord in te voeren. Op deze manier krijgt de fraudeur de beschikking over uw gegevens. Met alle gevolgen van dien. Op de themapagina Phishing vindt u meer informatie. Onder meer over phishing met betaalverzoeken. 

 

Er komt geen geld uit de betaalautomaat

Wanneer er geen geld uit de betaalautomaat komt, heet dat ook wel cash-trapping. Hierbij is de gleuf van de geldautomaat door criminelen gemanipuleerd met een afdekplaatje. Daarmee wordt het gepinde geld tegengehouden. U denkt waarschijnlijk dat de automaat defect is. De geldautomaat doorloopt de hele (gelduitgifte)procedure. Op het scherm ziet u dus ‘neem pas uit’ of ‘geld uitnemen’, maar het geld komt niet uit de automaat. Als de bank open is, loopt u misschien naar binnen om het bankpersoneel te waarschuwen. Of als de bank niet open is, loopt u waarschijnlijk weg. Zodra u de bank binnenloopt of de hoek om bent, gaan de cash trappers er met uw geld vandoor.

Advies

Krijgt u geen geld na het pinnen? Verlaat dan de geldautomaat niet. Neem altijd contact op met het meldnummer van de betreffende bank. Dat nummer staat op de geldautomaat. Blijf bij de automaat staan, terwijl u belt. Vindt u de situatie verdacht? Bel dan de politie via 0900-8844.

Skimming (kopïeren betaalkaarten)

Simmen of skimming is het onrechtmatig kopiëren van betaalkaart gegevens. Hierbij wordt de magneetstrip van uw pas gekopieerd en de pincode bemachtigd op het moment dat u een transactie verricht. Sinds het plaatsen van EMV-chips op bankpassen en de invoering van het zogenoemde GEO-blokking (standaard blokkeren van bankpassen voor het gebruik buiten de EU) vindt dit nog nauwelijks plaats. Alleen op plekken waar veel toeristen komen wordt nog wel eens skimapparatuur aangetroffen.

Advies

  • Bij aantreffen skimapparatuur op betaalautomaat: bel 112.
  • Neem direct contact op met uw bank en volg hun aanwijzingen nauwgezet op. De contactgegevens van banken vindt u op de website van Veilig Bankieren.

Als de bank uw schade vergoedt hoeft er geen aangifte te worden gedaan bij de politie. Indien nodig, doet de bank dit zelf!

Hoe voorkomt u skimmen?

  • Let op mensen die te dichtbij staan; ze kunnen proberen uw pincode af te lezen.
  • Scherm met uw hand de pincode af.
  • Bijna alle geldautomaten zijn tegenwoordig voorzien van een 'invoermond'. Let erop dat dit mondje er exact zo uitziet als de afbeelding op het scherm (hoewel op sommige geldautomaten de afbeelding niet staat). Elke andere invoermond kan een lezer bevatten die de magneetstrip op de pas leest.
  • Valse frontjes lopen vaak minder soepel dan de echte. Komt uw pas een paar keer terug uit de geldautomaat? Dan kan het om een vals frontje gaan. Breek de transactie af en neem contact op met uw bank.
  • Het is altijd veiliger om een automaat binnen een bank of winkel te gebruiken dan een buitenautomaat.
  • Check uw banksaldo zeer regelmatig. Ziet u onbekende transacties? Blokkeer direct uw bankpas.

Wat is een geldezel, katvanger of money mule?

Geldezel, money mule of katvanger, dit zijn allemaal termen voor mensen die door criminelen geronseld worden om hun betaalpas en pincode af te staan.

Het is heel belangrijk dat je geen geldezel wordt. Als geldezel maak je je schuldig aan witwassen van geld en daarnaast moet je al het gestolen geld terugbetalen. De criminelen zijn vervolgens spoorloos, zij kunnen over het weggesluisde geld beschikken zonder dat iemand weet dat zij erachter zitten. In plaats van de term geldezel wordt er ook wel eens over pinpasfraude gesproken. Meer informatie over pinpasfraude vind je op Pas Op Je Pas

Advies 

  • Geef nooit je bankpas en pincode aan iemand anders. Ook niet in ruil voor een beloofd geldbedrag;
  • Bewaar je pincode niet op papier, maar leer deze goed uit je hoofd en vertel hem aan niemand anders; 
  • Als je bankpas is kwijtgeraakt of gestolen, bel dan direct naar je bank om hem te laten blokkeren.