Ga naar content

Gevonden/verloren voorwerpen

Stel: u vindt een voorwerp op straat. Of u raakt zelf iets kwijt. Bijvoorbeeld uw paspoort of portemonnee. Waar kunt u het gevonden voorwerpen afgeven? En waar kunt u navragen of uw voorwerp gevonden is? In beide gevallen is het antwoord: bij de gemeente.

Inhoudsopgave

Gevonden voorwerpen > gemeente

Een onbeheerd voorwerp op straat is wettelijk eigendom van de betrokken gemeente. Als u op straat iets vindt (van portemonnee tot fiets, van sleutels tot identiteitspapieren), dan kunt u dit melden en - als u dit wilt - afleveren bij uw gemeente. Wat u ook vindt: de gemeente is het juiste adres, niet de politie. 

Verloren voorwerpen > gemeente

Heeft u iets verloren? Meld dat dan bij de gemeente waar dit gebeurd is. Mogelijk is het daar al afgeleverd. Zo niet, dan noteren baliemedewerkers uw gegevens. Wordt het voorwerp alsnog afgeleverd, dan nemen ze contact met u op. Kijk op de website van uw gemeente hoe u uw verloren voorwerp kunt aanmelden.

U bent uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs kwijt?

Paspoorten en rijbewijzen zijn eigendom van de Nederlandse staat. Daarom moet u bij diefstal aangifte doen en het verlies (of diefstal) melden bij uw gemeente. U kunt in uw gemeente ook direct een nieuw document aanvragen. De gemeente zorgt ervoor dat het nummer van het verloren of gestolen document in een landelijk systeem geregistreerd wordt. Hiermee wordt overal duidelijk dat het document ongeldig is. U hoeft hiervoor dus niet naar de politie.