Ga naar content

Gevonden/verloren voorwerpen

Stel: u vindt een voorwerp op straat. Of u raakt zelf iets kwijt. Bijvoorbeeld uw paspoort of portemonnee. Op deze pagina leest u waar u gevonden voorwerpen kunt afleveren. En waar u verloren voorwerpen kunt laten registreren.

Inhoudsopgave

Ik heb iets op straat verloren. Wat moet ik doen?

Op deze pagina staat informatie over het afleveren van gevonden voorwerpen en het laten registreren van verloren goed. In beide gevallen moet u zich bij de gemeente melden. Verder staat hier in welke gevallen u aangifte van verlies moet doen bij de politie en op welke manieren dit mogelijk is.

Gevonden voorwerpen > gemeente

Een onbeheerd voorwerp op straat is wettelijk eigendom van de betrokken gemeente. De politie is geen onderdeel van de gemeente. Als u op straat iets vindt (van portemonnee tot fiets, van sleutels tot identiteitspapieren), dan kunt u dit melden en indien gewenst afleveren bij het Loket Gevonden Voorwerpen van uw gemeente. Wat u ook vindt: de gemeente is het juiste adres voor afhandeling.

Verloren voorwerpen > gemeente

Bent u iets verloren? Meld dat dan bij het loket Gevonden Voorwerpen van de betrokken gemeente. Mogelijk is het daar al afgeleverd. Zo niet, dan noteren medewerkers van het loket uw gegevens. Wordt het voorwerp alsnog afgeleverd, dan nemen ze contact met u op. Kijk op de website van uw gemeente hoe u uw verloren voorwerp kunt aanmelden.

U bent uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs kwijt?

Paspoorten en rijbewijzen zijn eigendom van de Nederlandse staat. Daarom moet u het verlies (of diefstal) melden bij uw gemeente en daar ook een nieuw document aanvragen. De gemeente zorgt ervoor dat het nummer van het verloren of gestolen document in een landelijk systeem geregistreerd wordt. Hiermee wordt overal duidelijk dat het document ongeldig is.