Ga naar content

Meldkamer

De Meldkamer is het hart van de hulpverlening. Hier komen alle telefoontjes binnen van mensen die het alarmnummer 112 bellen. De politie, brandweer en de ambulancedienst worden vanuit de Meldkamer ingezet bij een noodsituatie. Zo kunnen zij gezamenlijk in actie komen als er gevaar dreigt. Daarnaast is de Meldkamer de spin in het web bij demonstraties en rampen.

Inhoudsopgave

Wat zijn de taken van de Meldkamer?

De Meldkamer is verantwoordelijk voor de afwikkeling van alle hulpaanvragen in de regio. Hieronder vallen onder meer:

  • aannemen en begeleiden van meldingen via het spoednummer 112;
  • alarmeren van de benodigde brandweer en ambulance-eenheden;
  • aanspreekpunt zijn voor de politie op straat;
  • coördineren van incidenten.

Hoe communiceert de Meldkamer met de politie?

De Meldkamer is het aanspreekpunt voor politieagenten op straat. In elke politieauto zit een mobilofoon waarmee de Meldkamer kan praten met de politiemensen in de auto. Zo vertelt de Meldkamer naar welke melding de auto moet rijden en wat er aan de hand is.

Wie werken bij de Meldkamer?

Bij de Meldkamer werken centralisten. De centralist heeft contact met alle politiewagens in de regio. Hij of zij beoordeelt de melding en maakt een inschatting hoe deze het beste kan worden opgepakt. Op basis van prioriteit bepaalt de centralist welke politiemensen hij of zij naar de melding stuurt. De centralisten weten precies waar alle eenheden op straat zijn (door middel van een voertuig-volgsysteem).

Is de Meldkamer altijd bereikbaar?

Ja, de Meldkamer is altijd bereikbaar: 24 uur per dag en 7 dagen per week, via 112.