Ga naar content

Oplichting

Bent u - als burger of bedrijf - slachtoffer geworden van fraude of oplichting? Kijk in de lijst hiernaast om te bepalen van welke fraudevorm u slachtoffer bent geworden. Hier ziet u ook hoe u het beste aangifte  kunt doen. In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen zult u zich elders moeten melden.

Inhoudsopgave

Hoe werkt een aangifte bij de politie?

  • De politie maakt een schriftelijke verklaring en vraagt u deze te ondertekenen.
  • Controleer of alles klopt en of de aangifte compleet is.
  • Schiet u later nog iets te binnen over de oplichting? Dan kunt u dit alsnog melden.
  • U ontvangt een kopie van de aangifte. Bewaar deze goed. U hebt deze nodig voor de verzekering.

Waarom is het belangrijk om aangifte te doen?

  • De politie kan dan proberen de dader op te sporen.
  • Wordt de dader gepakt? Misschien zorgt uw aangifte er voor dat anderen niet het slachtoffer van een oplichter worden. 
  • Wanneer u verzekerd bent, kan een verzekeringsmaatschappij vragen om een aangifte om de schade te kunnen vergoeden. Of u kunt proberen de schade te verhalen op de dader.
  • Aangifte kan u een gevoel van rechtvaardiging geven.

Internetoplichting

Bent u opgelicht via internet, dan kunt u hiervan online aangifte doen op politie.nl. Vooralsnog is dit de enige fraudevorm waarbij online aangifte mogelijk is. Ook kunt u controleren of een internetverkoper of handelspartij bij de politie bekend staat als onbetrouwbaar. Meer informatie over internetoplichting kunt u vinden op deze pagina.

Wat kan Slachtofferhulp Nederland voor u doen?

Na uw aangifte geeft de politie uw contactgegevens door aan Slachtofferhulp Nederland. Een medewerker van Slachtofferhulp neemt contact met u op en legt uit wat hij of zij voor u kan betekenen. U kunt na de oplichting ook zelf met Slachtofferhulp Nederland contact opnemen voor informatie, advies of hulp.