Ga naar content

Telecomfraude

Fraude op het gebied van telecommunicatie, zoals bellen op naam van een andere abonnee, misbruik van telefooncentrales, doorschakeling naar betaalnummers en dubieuze belhuisconstructies.

Belfraude

Belfraude is een vorm van oplichting waarbij iemand een melding van een gemiste oproep krijgt of een SMS ontvangt met het verzoek om terug te bellen. De melder ontdekt dit strafbare feit vaak als hij een (veel te) hoge telefoonrekening krijgt.

Het gemiste of terug te bellen nummer betreft vaak een nummer waar per minuut veel voor moet worden betaald. Als je terugbelt kun je ook een bandje te horen krijgen met daarop het geluid alsof de telefoon nog steeds overgaat. In werkelijkheid is reeds opgenomen en loopt de teller al.

Hoe doet u aangifte van telecomfraude?

Particulieren kunnen aangifte doen bij de politie via 0900-8844. Als uw telecombedrijf slachoffer is geworden van belfraude dan doet u daarvan aangifte bij de politie. Hierover zijn afspraken gemaakt met uw branchevereniging. Neem daarmee contact op voordat u de politie hierover benadert.

Slamming of lijnkaping (niet strafbaar!)

Lijnkaping staat in de telecombranche bekend onder de term ‘slamming’. Bij lijnkaping wordt een telecomabonnement van een zakelijke klant overgenomen door een andere telecomaanbieder, zonder dat u dit als zakelijke klant zelf wil. U heeft dus niet ingestemd met het overzetten van de telefoonlijnen naar een andere telecomaanbieder. Bij lijnkaping ontvangt u plotseling een rekening van een ‘nieuwe aanbieder’. U moet dan ook (vaak) een afkoopsom betalen aan uw ‘oude aanbieder’.

Slamming / lijnkaping is NIET strafbaar onder het strafrecht. Als slachtoffer heeft u (alleen) civielrechtelijk mogelijkheden om de overeenkomst aan te vechten. Bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vindt u meer informatie en staat omschreven hoe u hiermee om kunt gaan.