Ga naar content

WhatsApp-fraude (vriend-in-noodfraude)

Bij vriend-in-noodfraude krijgt u via WhatsApp zogenaamd een dringend verzoek van een vriend(in), familielid of bekende om snel geld over te maken. In werkelijkheid komt het appje van een oplichter die zich voordoet als een bekende die u op slinkse wijze geld wil aftroggelen. Deze vorm van fraude komt op WhatsApp verreweg het meeste voor maar kan ook plaatsvinden via e-mail, SMS, Snapchat en Telegram.

Hier is een YouTube-video ingesloten. Deze kan niet getoond worden omdat u geen cookies accepteert. U kunt de video ook bekijken op http://www.youtube.com/watch?v=fGtvAeM60eg

Wat is WhatsApp-fraude (vriend-in-noodfraude)?

Een vriend, familielid of andere bekende verstuurt een bericht dat hij dringend financiële hulp nodig heeft. De bekende zit bijvoorbeeld zogenaamd in het buitenland vast en is zijn geld, telefoon en papieren kwijt. Of hij heeft zijn telefoon per ongeluk in de wasmachine gedaan en kan daarom niet internetbankieren. Deze ‘bekende’ vraagt u om snel geld over te maken. Als u hieraan meewerkt, volgt er vaak een tweede verzoek. Achteraf blijkt het account van deze vriend gehackt te zijn. Het kan ook zijn dat de oplichter een vals account of een nieuw telefoonnummer gebruikte. De echte bekende in kwestie is zich van geen kwaad bewust. Meer uitleg staat in deze folder.

Hoe gaan criminelen te werk?

Bij WhatsApp-fraude leggen criminelen contact per telefoon. Soms gebruiken ze ook foto’s van naasten of bellen ze zelfs eerst met de bekende. Wat de bekende van het slachtoffer dan zegt, wordt opgenomen en afgespeeld tijdens een gesprek met het slachtoffer. Zorg daarom dat u altijd eerst een telefonisch of fysiek gesprek heeft met degene die u denkt voor u te hebben.

Kan ik ook slachtoffer worden?

Iedereen kan slachtoffer worden van WhatsApp-fraude. De criminelen richten zich niet op een bepaalde doelgroep. Uit cijfers blijkt wel dat het gemiddelde slachtoffer 59 jaar is en over het algemeen vaker een vrouw dan een man.

Hoe kan ik voorkomen dat ik slachtoffer word?

  • Scherm uw gegevens zoveel mogelijk af op sociale media.
  • Wees kritisch op het invullen van online formulieren en het delen van persoonlijke gegevens.
  • Onthoud altijd: appt een bekende u met het verzoek om geld over te maken? Betaal nooit voordat u diegene hebt gebeld of fysiek hebt gesproken.

Ik ben slachtoffer geworden, wat nu?

  • Doe altijd aangifte bij de politie. Neem contact op met uw bank voordat u aangifte doet. Bankmedewerkers kunnen uw rekening blokkeren. Daarmee kunt u meer oplichting voorkomen. Meld de oplichting ook bij de fraudehelpdesk via www.fraudehelpdesk.nl.
  • Doe aangifte via deze pagina: https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-vriend-in-noodfraude.html. Online aangifte doen gaat sneller omdat het direct bij de juiste afdeling terechtkomt. U heeft een DigiD nodig om online aangifte te doen.
  • Let op: wanneer iemand uw identiteit gebruikte of als uw WhatsApp-account is misbruikt om hiermee anderen op te lichten, kunt u hiervan geen online aangifte doen. Neem in deze gevallen contact op met de politie via 0900 – 8844 of kijk op https://www.politie.nl/themas/identiteitsfraude.html.

Ik schaam mij dat ik erin getrapt ben, wat moet ik doen?

We horen vaak dat mensen zich schamen, dat hoeft absoluut niet. Deze criminelen gaan heel geraffineerd te werk. Ze maken misbruik van het vertrouwen dat u hebt in een familielid/bekende. Iedereen kan slachtoffer worden van die praktijken.