Ga naar content

Bankhelpdeskfraude (spoofing)

Bent u opgelicht door iemand die zich voordeed alsof hij voor uw bank werkt? En overtuigde die persoon u ervan dat uw bankrekening is gehackt en dat u uw geld beter kunt overmaken naar een ‘kluisrekening’ of een ‘veilige rekening’? Lees op deze pagina wat u kunt doen.

Inhoudsopgave

Hier is een YouTube-video ingesloten. Deze kan niet getoond worden omdat u geen cookies accepteert. U kunt de video ook bekijken op http://www.youtube.com/watch?v=sLVYhnl9_1I

Hoe gaat de oplichter te werk?

De oplichter belt met een vals nummer. Door een truc lijkt het in het scherm van uw telefoon alsof uw bank belt. Als een cybercrimineel op deze manier zich voordoet als een bank, noemen we dat bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing genoemd. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat uw bankrekening gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichter zal er op aandringen om uw geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter zelf. De oplichter biedt aan u te helpen bij het overboeken. Zo komt uw geld op de rekening van de oplichter terecht.

Lees ook de folder hierover.

Hoe herken ik de oplichter?

Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Via een truc kan een oplichter met het nummer van uw bank bellen. Hierdoor verschijnt op uw telefoon het nummer van de bank als de cybercrimineel u belt. Dat noemen we spoofing. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank. Dat gebeurt via de telefoon maar bijvoorbeeld ook via de mail.

Let op deze kenmerken van oplichting

De bank vraagt u nooit om:

  • uw beveiligingscodes
  • uw pas op te sturen of af te geven
  • geld over te maken
  • via een link direct in te loggen in Mobiel of Internet Bankieren
  • via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken

Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

Hoe voorkom ik dat ik slachtoffer word?

  • Laat een ‘bankmedewerker’ nooit uw geld overmaken naar een andere rekening. Doe dit ook niet zelf als de nepbankmedewerker dat aan u vraagt. Uw bank zal u namelijk nooit vragen om uw geld naar een andere rekening over te maken.
  • Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon hebt? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank. Dan kunt u de bank terugbellen en vragen of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen. U kunt ook altijd uw bankkantoor bezoeken en uw ervaring delen.

Ik ben opgelicht. Wat moet ik doen?

U bent helaas niet de enige die slachtoffer is van deze vorm van cybercrime. Doe altijd aangifte bij de politie. Bel ook direct uw bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Deel daarnaast uw verhaal met vrienden en kennissen. Zo helpt u voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt.

Hoe komen criminelen aan uw (bank)gegevens en telefoonnummer?

Iedereen kan slachtoffer worden van deze vorm van oplichting. Uit onderzoeken blijkt dat daders zich vooral richten op mensen van vijftig jaar en ouder. De oplichter heeft vaak toegang tot privégegevens van slachtoffers. Mogelijk zijn deze gegevens illegaal verhandeld op internet of via een datalek in handen van de crimineel gekomen. De gegevens komen bijvoorbeeld uit data van callcenters of via het hacken van websites van bijvoorbeeld internetwinkels.

Een oplichter heeft vaak de volgende informatie van een slachtoffer:

  • Naam, geboortedatum, adres en telefoonnummer
  • Rekeningnummers
  • E-mailadressen

U kunt er dus niets aan doen als een cybercrimineel u benadert. Probeer wel uw persoonlijke pagina’s en gegevens op bijvoorbeeld Facebook zo goed mogelijk af te schermen en verander wachtwoorden regelmatig.

Hoe doe ik aangifte?

Doe altijd aangifte bij de politie, dat kan bijvoorbeeld via 0900 - 8844. Meer informatie over aangifte doen? Bekijk dan deze pagina. Hoe meer informatie de politie heeft over deze vorm van cybercrime, hoe beter we daders kunnen opsporen en vervolgen. Daarnaast investeren we in preventie door zoveel mogelijk kennis over de aanpak van oplichters te delen.