Ga naar content

Phishing

Phishing is een vorm van oplichting. Criminelen proberen uw inlogcodes en creditcardgegevens te achterhalen. U ontvangt bijvoorbeeld een mail dat er iets mis is met uw bankgegevens en dat er controle moet plaatsvinden. Criminelen lokken u vervolgens naar een valse (bank)website. Deze lijkt op de echte website. Hier wordt u verzocht om uw inlognaam en wachtwoord in te voeren. Op deze manier krijgt de fraudeur de beschikking over uw gegevens. Met alle gevolgen van dien.

Inhoudsopgave

Hier is een YouTube-video ingesloten. Deze kan niet getoond worden omdat u geen cookies accepteert. U kunt de video ook bekijken op http://www.youtube.com/watch?v=Ls0LBmmhOvY

Betaalverzoeken

Bij phishing via betaalverzoeken krijgt u een nep betaalverzoek toegestuurd. Een link die sterk lijkt op bijvoorbeeld Tikkie. Wanneer u deze invult, krijgen fraudeurs de beschikking over uw gegevens. Zij kunnen vervolgens geld van uw rekening halen.

Hoe werkt betaalverzoekfraude?
Een crimineel reageert op iemand die iets te koop aanbiedt op een handelssite als bijvoorbeeld Marktplaats .nl. Vaak gebeurt dit via WhatsApp, het telefoonnummer van de verkoper staat immers vaak in de advertentie. De koper geeft aan dat hij/zij laatst slachtoffer is geworden van oplichting en vraagt de verkoper zichzelf te verifiëren door middel van een €0,01 betaling, (ook € 0,02 en € 0,03 cent zien we voorbijkomen.)
Vervolgens stuurt de koper aan de verkoper een betaalverzoek, linkje of URL. Deze lijkt vaak op een legitiem betaalverzoek van Tikkie, ING, of Rabo. Het betaalverzoek, de link of URL is echter een phishinglink. Als je hierop klikt kom je op een iDEAL phishingwebsite. Deze kan lijken op de legitieme site van Tikkie, ING, ABN Amro, Rabo etc.
Hier voert de verkoper de betaalgegevens in en denkt een betaling te doen. Op het moment van verzenden krijgt de verkoper een foutmelding te zien en wordt gevraagd het nog een keer te proberen. Elke keer dat de verkoper zijn/haar gegevens invoert incl. de response code, krijgt de fraudeur deze gegevens realtime binnen en gebruikt dit om in te loggen en betalingen te doen van de rekening van de verkoper. Nu dus het slachtoffer. De schade varieert van tientallen tot enkele honderden euro’s per aangifte.

Hoe kan je dit voorkomen?
Klik nooit op een betaalverzoek van iemand die u niet kent. Wilt u toch een betaalverzoek gebruiken bij het verkopen van spullen, doe dat dan door gebruik te maken van uw eigen bankomgeving of app. Vul daar dan het bedrag van € 0,01 in en maak het over naar het rekeningnummer van de kopende partij. Zeg ook tegen de koper dat deze methode uw voorkeur heeft. Vaak zal een crimineel dan al afhaken en geen verdere actie ondernemen. Bij het wel overmaken van het geld blijft de schade dan beperkt tot maximaal de overgemaakte cent.

Wat kunt u doen om phishing van uw gegevens te voorkomen?

  • Reageer nooit op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of pincode. Banken, creditcard maatschappijen en bijvoorbeeld webshops vragen hier nooit om. Ontvangt u zo’n e-mail? Verwijder deze dan meteen. Klik in geen geval op een link die in de e-mail staat.
  • Krijgt u betaalverzoeken van onbekenden, klik deze dan niet aan.
  • Stuur uw bankpas niet op. Uw bank zal hier nooit om vragen. Als u een nieuwe pas krijgt, vraagt de bank altijd om uw oude pas door te knippen en weg te gooien.
  • Stuur ook nooit een kopie van uw identiteitsbewijs op. Criminelen kunnen uw BSN-nummer gebruiken om een bankpas aan te vragen.
  • Rijbewijs gehaald? Zet hiervan liever geen foto op social media. De zichtbare persoonsgegevens op de foto van het rijbewijs kunnen worden misbruikt.
  • Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens over de telefoon.
  • Wilt u een betaalverzoek doen, log dan in op uw eigen bankapp of de website van uw bank en doe daar de betaling. Geef ook aan bij de koper dat u op deze manier betaalt. Vaak zal de fraudeur dan al afhaken en geen verdere actie ondernemen.

Aangifte doen van phishing

Bent u toch slachtoffer geworden van deze manier van oplichting? Laat dan uw rekening zo snel mogelijk blokkeren bij uw bank. U kunt van phishing alleen aangifte doen op een politiebureau. Belt 0900 8844 (lokaal tarief) voor een afspraak.